Hildres ti bud for å overleve som en liten campus i ett stort NTNU

Da det ble klart at Høgskolen i Ålesund skulle fusjonere med NTNU, satte Hans Petter Hildre seg ned og skrev de ti bud. Vel, det siste kom han på i forrige uke og det handler om å være sunnmøring.

- Det er like vanskelig å endre et universitet som å flytte en kirkegård: Du får aldri hjelp fra dem rundt deg, sa Hans Petter Hildre i sitt humoristiske foredrag til deltakerne på Universitetskonferansen 2017.

Det er seint på kvelden i Norsk Maritimt Kompetansesenter i Ålesund, rett over gata for NTNU. Studenttillitsvalgte har lagt en lang onsdag bak seg. Dagen har vært fylt av innledninger og gruppearbeid for å komme fram til hvordan tre studiebyer skal bli til ett felles universitetsmiljø.

Nå er det festaften, god middag og klirring i glassene. Og et feststemt foredrag av Hans Petter Hildre, som er instituttleder for havromsoperasjoner og byggteknikk.

- Campusene må ikke bli for like. Vi skal ha ett NTNU, men må dyrke fram særegenheten til de enkelte campusene – de har ulikt innhold og ulike kulturer, sa han og fortsatte:

- Nå skal jeg komme med mine ti bud, som handler om hvordan vår campus i Ålesund skal ta form i det store NTNU, så vi ikke blir slukt og forsvinner under den store NTNU-paraplyen.

Mens Jens Bjørneboe syrlig forfattet «Ti bud til en ung mann som vil frem i verden», avleverer Hans Petter Hildre herved sin variant av de ti bud - for at NTNU i Ålesund skal vokse og trives som de gode sunnmøringene de er.

1. Ha fokus

- Vårt fokus må være de havbaserte næringer og infrastrukturen knyttet til disse. 70 prosent av eksporten vår kommer fra disse næringene. Denne næringa er omstillingsorientert. Da oljekrisen kom, omstilte bedriftene seg fort. Verftene er fulle av aktivitet, fortalte Hildre.

Og spurte:

- Hva skjer på et universitet?

Og svarte:

- Universitetene er ikke hurtige til å omstille seg. Det er like vanskelig å endre et universitet som å flytte en kirkegård: Du får aldri hjelp fra dem rundt deg. Men det er litt bra at det er slik også. Et universitet skal være robust, stødig og ikke endre seg hver dag.

2. Forme kreative og skapende mennesker

- Veiledning og arbeid i små grupper i laber skaper opplevelser som studentene husker. Denne måten å jobbe på former oss som kreative og skapende mennesker. Det gjør også interaksjonen med næringslivet.

3. Være bransjeorientert

- I Ålesund er vi bransjeorientert, mens NTNU i Trondheim er mer disiplinorientert. Hos oss er regiontilhørigheten sterk og vi er tett knyttet til bedriftene her. I Trondheim er det det nasjonale perspektivet som står sterkt.

4. Ha tett interaksjon med regionens næringsliv.

5. Være relevant og praksisnær i all vår aktivitet.

- Labene er møteplassen hvor studentene møter næringslivet og næringslivet møter studentene. Vi er praksisnære. Målsettingen er at samtlige av våre masteroppgaver skal være i en bedrift. Labene er åpne 24/7. Studentene kan bygge prototyper døgnet rundt. Alle studenter har adgang. Jeg betaler materialet. Er ikke det flott?

6) Innovasjon i alt vi gjør

- Alle våre oppgaver og forskningsprosjekt og skal ha elementer av innovasjon.

7) Ha kunnskapskoblinger mot de beste.

- Sammen med NTNU blir vi bedre. Å samarbeide med andre sterke universiteter er også helt sentralt.

8) Være aktiv bidragsyter i entreprenørskap

- Vi er grossister i NM i studentbedrift, men vi skaper ikke mange nye bedrifter. Vi må ta et bevisst ansvar for å skape framtidas bedrifter. I sommer arrangerer vi sommerkurs i entreprenørskap. Da kommer en professor fra MiT hit og skal holde kurs i hvordan du bringer en idé fram til å bli en bedrift. Dette blir helt rått, så spennende er det.

9) Være hurtige til å tilpasse oss nye behov

- Interaksjon, interaksjon, interaksjon.

10) Å være sunnmøring.

- Vi må huske på hva som formet sunnmøringen. Agnar Mykle sammenlignet jo nordlendingen med sunnmøringen. Når nordlendingen drar ut for å fiske, har han niste med seg. Det har ikke sunnmøringen med seg, han må fiske for å livnære seg. Det er sunnmøringen, det, konstaterte Hildre.

Simulatorene kommer

På tampen av foredraget, som ble godt mottatt av feststemte og humrende studenter, ville Hans Petter Hildre si noen ord om framtidas læring:

- Bruk av simulatorer i alle mulige næringer, vil vinne stort terreng. Dette er noe vi her på huset satser stort på. Én idé om hvordan vi kan knytte NTNU sammen, er at vi hvert semester setter av tre uker: Et ukekurs holdes i Gjøvik om det de er gode på der, og likedan et i Trondheim og et i Ålesund. Da får vi trafikk mellom studiestedene, studentene kan bytte hybel og vi kan gjøre dette på en spennende måte.

- Går det an å gjøre det på denne måten? spurte han forsamlinga

- Ja!

- Men skal vi ikke bare sette i gang å gjøre det, da?

- Jo!