Ytring
Snøfnugg i desember
- Jeg personlig sliter med å forstå hvordan bytte av ledelsesmodell i seg selv skal bidra til mer medvirkning og demokratisering ved NTNU, skriver forfatteren.
Håkon Gravem Isaksen mener det er såpass mange fallgruver med valgt ledelse at han foretrekker dagens modell.
Foto: Benedikt Erikstad Javorovic
Dette er en ytring. Innholdet i teksten uttrykker forfatterens mening.
Først og fremst; skal vi trekke inn begrep
som «snøfnugg/snowflakes» så tillater jeg meg å snu på flisa. Oxford Learner’s Dictionaries definerer snowflake slik:
“An
offensive word for a person who you think expects special treatment or is too
sensitive to criticism and easily upset”.
Denne definisjonen
kan romme ytringer fra en hel del (for det meste vitenskapelige) ansatte ved
NTNU i diverse saker. Blant annet lider
de under byrden med å registrere sykefravær, fornedres
av enkle praktiske arbeidsoppgaver og må ta stilling til at ikke
alle alltid er enige med dem.
Enig eller uenig?
Send oss din ytring på
Jeg må beklage til forfatterne av de
respektive ytringene og bidragsyterne i sakene nevnt over. I denne omgang ble
dere valgt ut for å understøtte et noe flåsete eksempel.
Likevel bidrar dette
kanskje til å illustrere hvor uendelig lite produktivt det er å bruke begrep
som snøfnugg i håp om å skape en mer konstruktiv debatt. Det eneste begrepet
egentlig oppnår, er å redusere den omtalte personen eller gruppen til noen det
absolutt ikke er verdt å ta seriøst. Derfor:
Dette var svakt, Tore Oksholen!
Som jeg har vært inne på tidligere
håper jeg det etter hvert blir slutt på den evinnelige underkjennelsen av
studentene som seriøse parter i universitetsdemokratiet og i tilhørende
debattforum, enten det forfektes av ansatte ved NTNU eller av ansvarlige
redaktører.
En må gjerne, slik Arve Hjelseth og Ronny Kjeldsberg gjør, problematisere
studentrepresentantens synspunkt, men slik de også viser kan dette gjøres på
saklig grunnlag.
Etter å ha fått unnagjort dette er det vel
på tide å komme til poenget. Jeg stiller meg bak Tveitens innspill under
styremøtet. Det er slettes ikke sikkert at det for alle ansatte og studenter
vil være viktigst å diskutere valgt versus ansatt ledelse i arbeidet mot å
styrke medvirknings- og eierskapskulturen ved NTNU. Jeg er også enig i
bemerkningen fra Per Axel Koch, som fremhever at ledelsesmodellen tross alt
skal gagne organisasjonen som helhet.
Jeg personlig sliter med å forstå hvordan
bytte av ledelsesmodell i seg selv skal bidra til mer medvirkning og
demokratisering ved NTNU, utover kraften som symbolhandling. Hvordan blir vi et
bedre uenighetsfellesskap med valgt ledelse?
Her må gjerne tilhengere av valgt
ledelse opplyse meg, men gjerne langs linjer som skisserer mer konkrete
fordeler i en hverdagssituasjon. Jeg har skjønt ideen om at den valgte leder
skal verne sin velgerskare mot styringens tyranni fordi hen skylder sin
posisjon til de stemmeberettigede. Er det flere konkrete fordeler?
Jeg tror at uansett intensjon, så vil valgt
ledelse ikke nødvendigvis utgjøre den store praktiske forskjellen ved et
universitet underlagt styring fra en ekstern eierinstans. Å være valgt til å
lede er nok fint i medgangstider, men jeg har liten tro på modellens egnethet når
harde prioriteringer skal gjøres.
Den valgte leder møter samme styringsverktøy
i form av tildelinger og må prioritere sine ressurser på lik linje med den
ansatte. Etter mitt syn har valgt versus ansatt ledelse lite å si her, annet
enn at en kanskje er mer trygg på at en valgt leder bringer protestene fra sin
velgermasse videre.
Idealet om valgt ledelse som iboende mer
demokratisk enn ansatte ledere kan jeg forstå, men ikke stille meg helhjertet
bak. Hvem skal ha mest å si når en ny leder skal finnes? Skal vi gå for en
modell med ulike velgergrupper og kretser som alle er nøye balansert for å
utgjøre en like stor stemmevekt? Skal vi gi største gruppe ved universitetet
proporsjonal makt?
Her er det såpass mange fallgruver at jeg foretrekker dagens
modell. Representasjon av ulike interessegrupper i en ansettelsesprosess
fremstår for meg som en veldig god middelvei. Vi må kunne sikre at lederne vi
ender opp med, har like forpliktelser overfor alle sine ansatte, og ikke minst
studentene. Dette tror jeg en avgjørelse forankret i et representativt råd i
større grad gjør enn resultatene fra en avstemming.
Min kanskje største bekymring knyttet til
valgt ledelse er rettet mot hvordan ordningen potensielt kan arte seg i
arbeidsmiljø som er, eller har vært, preget av konflikt. Her frykter jeg kort
vei til fraksjonering og blokkdannelser med bakgrunn i personalsaker som vil
danne utgangspunktet for stemmegivning i et eventuelt valg.
Jeg ønsker ikke at
arbeidsmiljøet skal være avhengig av hvem som stemmer hva, og tror at det vil
være enklere å ansette ledere med best mulig forutsetninger for å ivareta et
godt arbeidsmiljø i slike situasjoner.
Dette forutsetter selvsagt at de som er
ansvarlige for ansettelsen er bevisste slike problemstillinger når de skal
finne den best kvalifiserte blant søkerne.
Jeg er absolutt enig i grunntanken om at
NTNU skal være en mest mulig transparent organisasjon som bygger kultur for
medvirkning og deltakerglede hos sine ansatte. Jeg personlig trives i alle fall
best i slike arbeidsmiljø. Uenighetsfellesskapet som Hjelseth og Kjeldsberg
refererer til er slik sett et fint ideal, som kan romme både ansatte og
studenter.
Skal vi bygge gjennomgående demokratisk og tillitsvekkende
medarbeiderkultur ved NTNU tror jeg likevel fokuset kan ligge andre steder enn
valgt versus ansatt ledelse. Vi må gjøre det klart hva ledelse på et
universitet vil innebære, og hva vi forventer at en leder skal kunne utrette
for oss og bidra med.
Vi må deretter sørge for at de lederne vi får, faktisk er
forberedt, trent og kompetente i de oppgaver de skal ha, og som bruker egen tid
på å spille sine ansatte gode. Jeg tror ikke et bytte til valgt ledelse
automatisk vil gjøre dette enklere.
Det er krevende å lede, og gode ledere er
dessverre ikke alltid lette å finne. I all den tid situasjonen på NTNU er som i
dag, altså underlagt Kunnskapsdepartementet med alt det dette innebærer, tror jeg
dagens modell står seg best.