- Er studentpolitikerne karrierebevisste broilere som sleiker ledelsen opp i ræva?

Denne setningen fra sosiologiprofessor Aksel Tjora fikk NTNU-styrets studentrepresentant til å reagere. Se reaksjonen her.

I forkant av ondagens UA-debatt i Dokkhuset, der sosiologiprofessor Aksel Tjora duellerte med NTNU-rektor Gunnar Bovim, skrev Tjora et dels ramsalt debattinnlegg i studentavisa Under Dusken:

At studentenes stemmer i NTNU-styret til stadighet går mot de ansattes, vekker forbauselse blant oss fagpersoner: Mangler studentene fullstendig kritisk sans? Er våre studenter mest opptatt av å karre til seg et brukbart vitnemål med minst mulig innsats for deretter å gjøre karriere et annet sted? Er studentpolitikerne karrierebevisste broilere som sleiker ledelsen opp i ræva? Kanskje gjelder dette for enkelte, men neppe for alle, i alle fall slik jeg kjenner «mine» studenter. Og kanskje har vi fagansatte vært altfor dårlige til å støtte studentene, for eksempel i deres kamp for å gjøre det økonomisk mulig å gjenopprette heltidsstudenten.

Studentenes stemmer i NTNU-styret tilhører Christian Tangene og Elise Landsem. Førstnevnte tok til motmæle foran 250 tilhørere under debatten mellom Tjora og Bovim.

- Vi stemte på den løsningen vi mente var den beste. Når man først er inne i styret, er man ikke en studentrepresentant. Man står for sin egen mening, sa Tangene.

- Når det kommer til medvirkning betyr det ikke at man mener det samme, men at man hører på hverandre for å få perspektiver fra flere sider. Det er også en del av dannelsesidealet, tenker jeg. Når du, Tjora, nevner dannelsesideal i samme artikkel som du kaller oss for rævslikkere, det synes jeg ikke hører hjemme noe sted i en ordentlig debatt. Det bygger ikke opp under god medvirkning, sa Tangene og fikk applaus fra salen.

Se hele debatten her.