Mener Rektor gjør Nord en bjørnetjeneste

- Nedlegging av Nesna kan være første skritt på veien til at det ikke lenger er noe Nord universitet, sier SVs Marius Meisfjord Jøsevold.

Slaget om studiesteder står 26. juni på Værnes. Da samles styret for å vedta hvilke studiesteder Nord universitet skal ha. - Jeg skal være til stede og jeg vil se hvert eneste styremedlem i øynene når de fatter vedtaket, sier nesnaværing Marius Meisfjord Jøsevold.

Jøsevold er vara i utdanningskomiteen på Stortinget og bor selv på Nesna. Han er ikke overrasket over at rektor Hanne Solheim Hansen nå endrer innstillinga til først og fremst å gjelde nedlegging av Nesna og Sandnessjøen, og ser ikke bort fra at dette har ligget i kortene fra starten av:

- Jeg har spådd dette scenariet tidligere. Nå kan hun si at hun tok for mye Møllers tran, at hun har lyttet til protestene og justert kursen, sier han til Universitetsavisa.

- Hva mener du med at forslaget til vedtak er begynnelsen på slutten for Nord universitet?

- Universitetet har mistet legitimitet på Helgeland og en rekke kommuner har vært tydelige på at hvis dette står seg, så kommer man til å se i andre retninger for å få dekket sine behov, svarer han.

Jøsevold peker på at 40 prosent av studentgrunnlaget som Nord universitet har i Nordland, er på Helgeland. Et universitet som ikke rekrutterer på Helgeland, vil ha et problem, mener han.

- Jeg kan ikke tenke meg annet enn at det finnes institusjoner i Norge som har ønske om å drive desentralisert lærerutdanning, og her på Nesna har vi en fantastisk flott bygningsmasse. Dette kan være slutten på Nord universitet, men en begynnelse på noe annet, sier han.

LES OGSÅ: - En dyp krise hvis Nesna blir nedlagt

LES OGSÅ: - Oppsiktsvekkende fraskriving av ansvar

- Skal se dem i øynene

Når det er sagt, tror han fortsatt ikke at løpet er kjørt. Innstillinga fra rektor er nettopp det. Selve vedtaket er det universitetetsstyret som skal fatte.

- Vi kommer til å ta kampen helt til døra og helt inn i styrerommet. Jeg skal være til stede og jeg vil se hvert eneste styremedlem i øynene når de fatter vedtaket. Vi jobber for å få landet et annet vedtak enn rektors, sier han.

Nesna kommune mobiliserer og drar med buss til Værnes, der styremøtet finner sted 26. juni.

- Det er sørgelig at man ikke tar innover seg en regions behov. Jeg har vanskelig for å se for meg hvordan man nå skal greie å dekke den ganske prekære lærermangelen i Nordland og i Nord-Norge.

Rektor Hanne Solheim Hansen begrunner innstillinga slik i ei pressmelding:

- Dette er ei omstrukturering for vekst. Dette handler om å finne den beste løsninga for Nord universitet på lang sikt. Vi må ha mer forskning, vi må ha høyere og lik kvalitet i utdanninga – og vi må disponere ressurser fra infrastruktur til faglig utvikling, sier Hansen i pressemeldinga.

LES OGSÅ: Namsos består, mens Nesna fortsatt er nedleggingstruet

LES OGSÅ REKTORS BEGRUNNELSE: Nord universitet for framtiden

Opp i Stortinget i høst

Hvis styret vedtar Hanne Solheim Hansens innstilling, blir neste skritt stortingsbehandling. Jøsevold har bidratt til et Dokument 8-forslag fra SV som skal opp til behandling på Stortinget i høst. I forslaget står det:

1. Stortinget ber regjeringen om å stoppe den foreslåtte endringen av studiestedsstruktur ved Nord universitet.

2. Stortinget ber regjeringen om å komme tilbake med en plan for hvordan man kan oppfylle intensjonene i Meld. St. 18 (2014–2015) om å styrke studiestedene slik at de kan bli mer betydningsfulle i sin region.

3. Stortinget ber regjeringen om å legge fram en helhetlig plan for framtidig struktur for høyere utdanning i Norge.

- Et byggverk som kan rase

- Hansen har sagt at universitetet bare kan ta ansvar for det de har ansvar for, og at de ikke har ansvar for Nesna som samfunn. Da ber vi om at myndighetene tar ansvar. Debatten må tas i sin store bredde, og da vil skjebnen til Nesna være en del av diskusjonen, sier Jøsevold.

SV-representanten spår at det vil bli mange gode diskusjoner, som stort sett vil handle om hvordan utdannings-Norge skal se ut i framtida:

- Det som nå skjer, er starten på et byggverk som virkelig kan rase. Nå ser jeg andre utdanningsinstitusjoner har åpnet døra for å se på studiestedstrukturen. Mange som stemte for strukturreformen i 2015, mente at det ikke var slik det skulle bli. Framover må vi diskutere om reformen var klok og eventuelt foreta endringer, sier han.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.