Tilspisset på SVT-fakultetet:

- Jeg holdes som et slags gissel

Aksel Tjora nektes å trekke seg fra fakultetsstyret ved SVT etter konflikt med dekan.

Aksel Tjora forsøkte å trekke seg fra fakultetsstyret i protest, men da protesterte rektoratet.
Publisert

Han er ikke redd for å heve stemmen i en debatt, men nå har sosiologiprofessor Aksel Tjora ved NTNU fått nok av å bidra i fakultetsstyret på Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse.

- Når dekanus til den grad snakket etter munnen på prorektor, da rant begeret over for meg, sier Tjora til UA.

Han snakker om debatten om Toppforsk-tildelinger i mars der SVT-dekan Marit Reitan forsvarte NTNU-ledelsen etter at Tjora hadde kritisert systemet og kalt det diskriminering mellom fagområder. Prorektor Kari Melby avviste å bli intervjuet om saken, men kom etter hvert på banen.

Omtaler dekan som "blind sau"

- Hvorfor skal jeg være med i et fakultetsstyre når fakultetet ikke støtter opp om sine egne disipliner? Da jeg ble bedt om å stille til valg i fakultetsstyret ga jeg som en valgtale uttrykk for at jeg kom til å støtte alt som bidrar til bedre undervisning og forskning, og være negativ til alt annet.

LES OGSÅ: Enorm motstand mot å slå sammen institutter på SVT

31. mars gjorde Tjora sitt første forsøk på å kvitte seg med vervet i fakultetsstyret. I en epost til sentrale personer ved fakultetet skrev Tjora at grunnen er måten Reitan valgte å svare på hans kritikk av sentraladministrasjonens prioriteringsprinsipper. Han viser til at han forsøkte å foreslå rammer for et mer levedyktig og ambisiøst SVT-fagmiljø, men at han ikke fikk støtte.

”I stedet er det tydeligvis viktigere for dekanus å gå til personangrep på undertegnede og henge som en blind sau etter sentraladministrasjonen. Det ville vært en god idé med en dekanus som støtter opp om eget fagmiljø og egne ansatte. Takk for meg”, skrev sosiologiprofessoren.

- Jeg vil gjøre oppmerksom på at jeg var den som gikk ut offentlig mot rektors innstilling når det gjelder fakultetsstruktur, ikke minst på vegne av det fagmiljøet som Tjora representerer, sier Marit Reitan.

Hun kjenner seg ikke igjen i Tjoras karakteristikk.

- Jeg har i ulike sammenhenger lagt vekt på å ivareta samfunnsvitenskapenes interesser overfor rektor i de prosessene som nå pågår på NTNU. Jeg oppfatter at jeg har balansert interessene i fagmiljøet så godt jeg har kunnet opp mot min rolle som dekan og del av NTNUs ledelse, sier hun.

Avslag fra rektoratet

Det viste seg at eposten Tjora sendte ikke var nok til å trekke seg fra fakultetsstyret. Etter å ha blitt bedt om å komme med en formell søknad, skrev Tjora i mer formelle ordelag at han ønsket å trekke seg grunnet ”uenighet med hvordan dekanus forvalter eget fakultets – og fakultetsansattes – faglige interesser i relasjon til NTNUs sentraladministrasjon.

Den formelle tonen hjalp lite.

“Din søknad tas ikke til følge, da oppgitt årsak om uenighet med dekanus i hva som er beste forvaltning av fakultetets og de ansattes interesser, ikke utgjør en fyllestgjørende grunn for å fratre et tillitsverv”, var svaret fra NTNU-ledelsen ved organisasjonsdirektør Ida Munkeby.

Det var NTNU-ledelsen som behandlet saken, siden Marit Reitan er en part i konflikten og dermed meldte seg som inhabil.

- Jeg er i en merkelig situasjon, som et gissel i fakultetsstyret, en som egentlig ikke vil være der, sier Tjora.

- Det blir som et supperåd

Han har ingen planer om å lage mer hurlumhei, og vil innfinne seg med at han må møte opp når fakultetsstyret skal holde møter.

- Jeg ser jo poenget i at grunnen til å trekke seg ikke er tungtveiende, men synes det er rart at jeg skal tvinges til å være med. Jeg synes i utgangspunktet det er greit å være med i et organ som fakultetsstyret, men man kan bli usikker på om det egentlig spiller noen rolle når avgjørelsene der blir overkjørt. Som for eksempel da styrets råd om fakultetsstruktur ikke ble fulgt av rektor. Samtidig er det mange saker uten vedtak. Det blir litt som et supperåd som diskuterer det ene og det andre, uten at det har noen betydning, sier Tjora.

- Hvordan er forholdet mellom deg og Marit Reitan?

- Det er høflig og ryddig. Disse uenighetene gjør at det ikke er særlig varmt, men vi har profesjonelle roller.

Reitan forteller at hun ble overrasket over at Tjora ønsket å trekke seg fra fakultetsstyret.

- Jeg opplever av vi har et godt samarbeid. Det er viktig å ha engasjerte stemmer som fremmer de vitenskapelig ansattes synspunkter, sier dekanen.

BAKGRUNN:
Tjora: Rektoratets hersketeknikker
Reitan: - NTNU diskriminerer ikke mellom ulike fagområder
Melby: Forsvarer NTNUs prioriteringer
Tjora: - Spillereglene er ikke de samme for de ulike fakultetene
Brev fra rektor til fakultetene: Utvelgelse av prosjekter til Toppforsk
Tjora-stunt: Toppforsk for dummies på Youtube