Beslutning vil bli tatt i midten av september

73 studentforeninger ber i et opprop om å få være lenger på campus. Her er Anne Borgs svar.

NTNUs rektor lover at det blir ja når det er mulig.

Kjære studenter,

Jeg skulle ønske at svaret på oppropet deres var JA, selvsagt skal dere få bruke campus mer. Jeg vet veldig godt hvor viktig studentfrivilligheten og de sosiale møteplassene er for studiemiljøet på NTNU.

Akkurat nå er likevel smittevernet overordnet alle andre hensyn. Norge er på «rødt», og vi ser at smitten øker flere steder i landet. Dette er alvorlig og bekymringsfullt. Selv om våre tre studentbyer for øyeblikket klarer seg bra, er det viktig å vite at dette kan snu raskt hvis vi ikke er forsiktige.

Beslutningen om kveldsstengt campus er oppe til ny vurdering i disse dager, og Sentral beredskapsledelse ved NTNU vil gjøre en ny vurdering basert på dagens situasjon. Vi regner med at en beslutning vil bli tatt i midten av september.

I den vurderingen vil hensynet til studentenes ve og vel veie tungt. Jeg ber dere stole på at vi sier ja til alt vi kan si ja til, og at det ligger gjennomtenkte og tungtveiende grunner bak hver gang vi sier nei.