leder
Tida er inne for å overveie akademisk boikott av Israel
Norske universiteter kan komme til å vurdere akademisk boikott av Israel. Gaza-demonstranter ved NTNU bør overveie å skifte strategi.
Khan Younis, Gazastripen 20. mai: Levende og døde palestinere fraktet til et hospital etter at teltene deres ble bombet av IDF.
Foto: Moaz Abu Taha
Dette er en ytring. Innholdet i teksten uttrykker forfatterens mening.
Det er slått ettertrykkelig fast: et universitet skal ikke,
og bør ikke, drive utenrikspolitikk. Derfor boikotter norske universiteter russiske
universiteter, derfor boikottes ikke israelske. På begge felt er man på linje
med norsk utenrikspolitikk.
Enig eller uenig?
Send oss din ytring på
Men noe er i ferd med å skje.
I dag tirsdag sa
FNs nødhjelpssjef Tom Fletcher at 14 000 spedbarn på Gazastripen kan dø de
neste dagene om de ikke får umiddelbar nødhjelp. Nå har flere store Nato-land
fått nok. - De menneskelige lidelsene i Gaza har nådd et uutholdelig nivå,
heter det i en felles uttalelse fra lederne fra Storbritannia,
Frankrike og Canada.
Etter som verden ikke lenger formår å ignorere den israelske
krigsmaskinens sanseløse brutalitet, øker viljen til å innføre internasjonale straffetiltak.
I skrivende stund sitter norsk UD på gjerdet. Det kan fort
endre seg. Mye tyder på at Netanyahu har passert en grense for hva verden kan
godta – man har innsett at målet hans er et Stor-Israel, hvor det ikke fins rom
for palestinerne, verken på Gaza eller Vestbredden. Dermed blir diskusjonen
om fordrivelsen av dette folket kan betegnes som folkemord en akademisk (sic)
øvelse.
Derfor kan det være en god ide for norske universitetsledere
å områ seg, med hverandre og med norske myndigheter. Rektorer og
universitetsstyrer kan også godt vurdere muligheten for å være pådriver her.
For NTNUs del er spørsmålet av særlig interesse, ettersom rektor Tor Grande er innstilt
som påtroppende
styreleder for Universitets- og høgskolerådet UHR. Det endelige vedtaket
gjøres torsdag 22. mai.
Undertegnede spurte Grande om det er rom for UHR å ta
standpunkt i utenrikspolitiske saker, til forskjell fra det enkelte
universitets handlingsrom: Grande svarte at «jeg tenker at som leder for UHR,
er nok mulighetsrommet større, forutsatt at sektoren er enige – ikke om direkte
politiske budskap, men om tema som er relevant for vår sektor.»
Palestinaaktivister har campet
ved flere universiteter et års tid nå. Kravene har vært at NTNU fryser sitt
samarbeid med Kongsberg Gruppen og at NTNU ikke skal inngå akademiske samarbeid
med israelske institusjoner. Det siste har de fått gjennomslag for i styret. For
et par uker siden tok
de seg inn i rektoratets kontorareal for å skape blest omkring det første kravet
– stans i NTNUs samarbeid med Kongsberg Gruppen. Der inne filmet de ansatte samt
det de hevdet var fysiske forsøk på å hindre dem videre adgang.
Isolert sett er dette en usympatisk oppførsel overfor
sakesløse administrativt ansatte ved rektors kontor. Når aktivistene i ettertid
forlanger å bli invitert inn i NTNU-styrets kommende møte for å legge fram sin
sak, kan ikke det tolkes på annen måte enn at de forventer at denne oppførselen
skal belønnes. Det kan rektor Tor Grande ikke gå med på. Det
er til å undres over at ikke styremedlem Aksel Tjora forstår det.
Hva angår kravet om å bryte samarbeidet med våpenprodusenten
Kongsberg Gruppen, er det å bemerke at forskning er helt sentral i den sterke
satsingen på forsvaret som Norge står overfor. Militær teknologi er i en
rivende utvikling, og å henge med her er avgjørende for landets forsvarsevne. Derfor
kommer sivil og militær forskning til å bli mer integrert i framtida. En
avdeling av Forsvarets forskningsinstitutt vil bli etablert tett ved NTNU. Å
kreve at NTNU avslutter alt samarbeid med Kongsberg Gruppen i dagens situasjon
med et Russland på krigsstien, er å flytte inn i et alternativt univers.
Det er tid for Palestinaaktivistene å foreta en kritisk
gjennomgang av mål, så vel som midler. NTNU og UHR på sin side kan gjerne se én
gang til på argumentasjonen for og imot akademisk boikott av Israel. Det er lov
å komme til en ny konklusjon.