- Ødelegger universitetsidéen

Justeringer i forskningstiden er å gi opp tanken om et universitet, sier hovedtillitsvalgt i Forskerforbundet, Kristian Mollestad.

- Om vi gir fra oss ordningen med 50 prosent forskningstid, gir vi fra oss tanken om et universitet. Så alvorlig mener jeg det er.

Det sier hovedtillitsvalgt i Forskerforbundet ved Universitetet i Oslo, Kristian Mollestad til Forskerforum.

Mollestad (bildet) har fulgt den siste tids debatt om hva som skjer med forskningstiden ved universiteter som slår seg sammen med høyskoler.

Universitets- og høyskolesektoren er for tiden inne i en omfattende omstruktureringsprosess som følge av regjeringens ønske om å styrke fagmiljøer.

Seks universiteter har 50/50

- 50/50-fordelingen er helt nødvendig for å være et universitet. Det ligger i bunn for hele universitetstanken, sier Mollestad og viser til særlig til prinsippet om forskningsbasert undervisning. Tanken er at undervisningen ved universitetene blir best om de som underviser også forsker innenfor sitt undervisningsområde.

I dag er det likevel ulik praksis ved institusjonene. Ifølge en kartlegging Forskerforbundet gjorde i 2009 er det seks universiteter som i utgangspunktet har ordninger med 50/50-fordeling.

- Universitetssektoren skal være en forskningstung sektor, men jeg tror at modellen hvor det er en gjennomført norm at alle i vitenskapelig stilling skal ha omtrent halvparten av stillingen til forskning, må justeres, sier administrerende direktør i Norges Forskningsråd, Arvid Hallén.

Kari Melby: - Ikke bærekraftig over tid

Han tror tid til forskning vil bli justert både opp og ned avhengig av den enkelte ansattes forskningsprosjekter og suksess i forskningen.

NTNU er et sentralt eksempel for endringene sektoren nå står overfor. Alle institusjonene som eventuelt blir slått sammen har ulik fordeling av forskningstid.

Kari Melby, prorektor for forskning ved NTNU, har tidligere sagt til Forskerforum at fusjonsvedtaket aktualiserer spørsmålet om forskningstid, men at større differensiering vil komme uansett.

- I utgangspunktet vil de ansatte ved NTNU få beholde forskningstiden også etter fusjonene. Men over tid er det ikke bærekraftig å gi en stor ressurs til forskning om det ikke kommer dokumenterbare resultater fra forskningen, sier Melby til Forskerforum.

Ved Universitetet i Oslo er Kristian Mollestad opprørt over argumentasjonen. Han er redd universitetene vil fjerne seg fra universitetstanken på grunn av økonomiske hensyn.

– Forskningsbasert undervisning er selve ideen om hva et universitet er. Det innebærer at de ansatte får drive forskning for å undervise om sin forskning, sier Mollestad som tror årsaken til at prinsippet nå blir utfordret er økonomi.

Les hele saken på Forskerforum.

Mer enn lederdebatt. Debatten om hvem som kan være leder, er til syvende og sist en debatt om hvem som i det hele tatt kan være medlem av fagforeningen, poengterer Kristian Mollestad.