Professor ved NTNU blir president i Optical Society of America

Går inn i organisasjonens øverste styringsorgan i 2017, blir president i 2019.

Professor Ursula Gibson blir i løpet av 2019 president i Optical Society of America (OSA).

Professor Ursula Gibson ved Institutt for fysikk er valgt inn som medlem av det øverste styringsorganet i Optical Society of America (OSA). Det skriver “Fra Fysikkens Verden”, tidssskriftet for Norsk Fysisk Selskap, i sin juniutgave.

OSA praktiserer en fireårig engasjementssyklus, hvor Gibson det første året vil være visepresident og i 2018 går over i stillingen som “president-elect”, før hun i 2019 trår inn i vervet som president. Det siste året innehar hun tittelen “past-president”.

Gibson har vært professor ved NTNU siden 2010, og forsker på nanoteknologi og utviklingen av optiske materialer for optoelektronikk og infrarøde lasere. Hun har en Bachelor of Arts fra Dartmouth College, og tok master og doktorgrad ved Cornell University. Siden har hun hatt stillinger ved blant annet United States Air Force Academy, NASA's Marshall Space Flight Center, Tampere University of Technology, Chalmers University og University of Queensland, før hun kom til NTNU.