Revolve-bilen skal filmes i Trollstigen

NTNU-racerbilen Gnist, med 190 hestekrefter fordelt på 175 kg, skal filmes i naturskjønne omgivelser.

Mandag og tirsdag blir Trollstigen i Rauma, en av verdens flotteste veistrekninger, tidvis stengt i forbindelse med filmingen.

– Vi skal filme en episode med Mount Media og Jan Erik Larsen – de som før laget Broom. Dette skal publiseres av Skandiabanken på nett. Vi skal også lage en promofilm til prosjektet vårt, for å vise fram teknologien bak bilen og hvor rått dette studentprosjektet egentlig er. Dette skal være en generell film som skal kunne brukes opp mot sponsorer og andre, og også for å rekruttere nye medlemmer til prosjektet, sier Bjørn Gjertsen i Revolve NTNU til Romsdals Budstikke.

Revolve har eksistert noen år, men det er først i år studentene som utgjør teamet kan få studiepoeng for arbeidet de legger ned. 11 av de 55 personene i teamet skriver masteroppgave om deler av prosessen.

- Alle oppgavene rundt byggingen av bilen er så komplekse at det kan skrives masteroppgaver om dem. Blant annet har det blitt skrevet masteroppgaver om aerodynamikk, felger og batteripakke, sa teknisk leder Eirik Johannes Larsen til UA tidligere i år.

LES SAKEN HER: Gnist veier 175 kg og har 190 hestekrefter

Gnist veier bare 175 kg, og har firehjulsdrift og en elektrisk motor på hvert hjul. Totalt har den en samlet effekt på 190 hestekrefter, og skal flytte bil og sjåfør fra 0-100 på to sekunder. Det er ikke mulig å få kjøpt biler med mer effekt per kilo. Hybriden Porsche 918 spyder skal være verdens raskeste serieproduserte bil fra 0-100 med en oppgitt tid på 2,2 sekunder.