Ytring:

"Studenten fulgte ikke det norske utenriksdepartementets reiseråd"

Vi har nå blitt informert av konsulatavdelingen i det israelske utenriksdepartementet om hva som skjedde i sikkerhetskontrollen da NTNU-studenten Vilde Aarthun i begynnelsen av oktober ble nektet innreise til Israel. Basert på informasjonen vi har mottatt oppfatter vi at saken har blitt fremstilt på en uriktig måte, skriver Beate Mikkelsen ved Israels ambassade i Norge.

Studenten skal fra første stund ha vært svært motvillig til å samarbeide. Hun ville ikke svare på spørsmål i den ordinære sikkerhetskontrollen, for eksempel om hva som var formålet med reisen. En slik holdning vil skape reaksjoner på enhver flyplass. I tillegg til den unike sikkerhetssituasjonen som Israel står overfor, bidrar den siste tidens terrorhandlinger til skjerpet sikkerhet på flyplasser rundt om i verden. Det er legitimt å være uenig i israelsk politikk, men flyplassen er ikke stedet for å utøve politisk aktivisme.

Vi har forståelse for at det var en ubehagelig opplevelse, samtidig mener vi at hun må ta ansvar for å ha satt seg selv i denne situasjonen. På vår side ser vi et forbedringspotensiale hva gjelder både kommunikasjonen mellom de ulike instansene, samt fremgangsmåten til sikkerhetsansatte. Denne prosessen er allerede igang.

NTNUs ledelse ved rektor Gunnar Bovim har ikke overraskende reagert på hendelsen. I mandagens møte mellom ambassaderåd Dan Poraz og rektor Bovim ble det diskutert hvordan unngå lignende episoder i fremtiden. Vi vil utarbeide en felles prosedyre som gjør det klart og tydelig hvordan studenter som ønsker studieopphold i palestinske områder skal gå frem. Man bør også sette seg inn i det norske utenriksdepartementets offisielle reiseråd som oppfordrer alle reisende til å "besvare spørsmål fra sikkerhetspersonell sannferdig". Norsk UD informerer videre at "Forsøk på å motsette seg sikkerhetskontroll eller nekte å svare på utspørring vil kunne resultere i at man blir nektet innreise", og deretter "bli satt i varetekt før man normalt blir returnert med første avgang med samme flyselskap".

Det er alvorlig når studenter blir anholdt på denne måten, men det er viktig å presisere at det ikke handler om å nekte nordmenn å studere ved palestinske universiteter. Bare ved NTNUs samarbeidsuniversitet Birzeit i Ramallah er det inneværende semester mellom 20 og 30 internasjonale studenter - universitetet hvor den islamistiske terrorgruppen Hamas vant studentvalget i april i år.

Det er ikke første gang at norske studenter i sikkerhetskontrollen på Ben Gurion Lufthavn har vist mangel på samarbeidsvilje, i tillegg til å komme med direkte usannheter. Det bør ikke komme som en overraskelse at dette medfører konsekvenser. Det høye sikkerhetsnivået i Israel er basert på vonde erfaringer og en realistisk virkelighetsforståelse. Sikkerheten til befolkningen og besøkende taes meget alvorlig."