NTNU planlegger egen master-ring

Det skal lages en ny ring for studenter med bestått mastergrad og NTNU inviterer til designkonkurranse.

NTH-ringen består av en gullring inni en stålring med ei kule av gull på toppen. Sammen med doktorgradsringen er den en av de to offisielle ringene NTNU tilbyr i dag. Snart skal de få selskap av en egen mastergradsring.

Fra før har NTNU-studentene både sivilingeniørringen (også kjent som NTH-ringen) og doktorgradsringen. Nå skal det lages en mastergradsring.

Derfor har NTNU invitert til en konkurranse der de ber om designforslag til ringen.

- Ringene vi tilbyr i dag er bare tilgjengelige for en liten del av studentene våre. Vi synes det er rimelig å gi et tilbud til en større del av studentmassen. Vi har fanget opp at det har vært et ønske og en etterspørsel etter en slik ring, sier NTNUs organisasjonsdirektør Ida Munkeby til UA.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

Felles for alle med master

I spesifikasjonene for konkurransen går det frem at designerne står fritt i valg av design og materiale. Den må imidlertid være felles for alle mastergradsstudier, være lik for alle kjønn og kunne produseres til en makspris på 6000 kroner.

Vinneren skal kåres av en sammensatt fagjury.

Det var i fjor daværende NTNU-rektor Gunnar Bovim besluttet at universitetet skal ha tre offisielt godkjente ringer, altså doktorgradsringen, siviliingeniørringen og masterringen. Det ble samtidig bestemt at det ikke var ønskelig at fakulteter, institutter og andre enheter skulle produsere egne ringer, smykker eller lignende som kommer i konkurranse med de offisielle ringene.

Førsteplass i konkurransen belønnes med 60 000 kroner, mens andre- og tredjeplass belønnes med henholdsvis 30 000 og 10 000 kroner.

Munkeby forteller at noe av bakgrunnen for å tilby en ny ring, handler om at NTNU har sett at andre institusjoner tilbyr mastergradsringer.

- Både NHH, NMBU, Chalmers og KTH, for å nevne noen, tilbyr dette. Tiden er moden for oss også. Det er jo en fin profilering for NTNU og hyggelig at noen studenter vil bære slike ringer, sier hun.

- Hva med oss som bare har en bachelorgrad?

- Vi har ikke diskutert om vi skal tilby bachelorgradsringer, men vi vet aldri hva som kan skje i fremtiden, sier Munkeby.

Det er vanskelig å skryte på seg mastergrad eller doktorgrad, for du ha må rekvisisjon fra NTNU som beviser at du er kvalifisert, for å få lov til å kjøpe ringene.

Idé fra 1914

Navnene på ringene er rimelig selvforklarende: Sivilingeniørringen kan bæres hvis du har arkitekt- eller sivilingeniørutdanning fra NTNU, doktorgradsringen kan bæres av dem med doktorgrad, samt æresdoktorer, og den nye mastergradsringen kan bæres av dem som har mastergrad. Doktorgradsringen ble designet til den første doktorgradspromosjonen ved NTH i 1935, ifølge NTNU.

Sivilingeniørringen er enda eldre. Historien bak ringen er at studentene gjennom flere år hadde engasjert seg for å få utviklet et merke som kunne markere tilhørigheten til NTH. I 1914 kom de fram til at dette skulle være en ring. En internasjonal konkurranse ble utlyst, og 135 forslag til design kom inn. Vinneren ble daværende arkitektstudent Tormod Kristoffer Hustad fra Inderøy.

Kanskje blir en student vinneren av den nye masterringens designkonkurranse også?

Det fins også en ring og en pin som kan bæres av dem som har en mastergrad innen økonomi og administrasjon, siviløkonom, master i ledelse av teknologi eller master i regnskap og revisjon.

Økende salg

Gullsmed Dahlsveen har solgt over 40 000 NTH-ringer siden 1928.

- Det er bare flere og flere som kjøper ringen, noe som kan ha sammenheng med at det er stadig flere studenter. De siste fem årene har salget ligget på 8-900 ringer per år, fortalte Jeanette Strømmen hos Gullsmed Dahlsveen da UA skrev om NTH-ringen i 2017.

NTH-ringen blir for øvrig kalt både sivilingeniørringen, sivilarkitektringen, NTNU-ringen, masterringen og kandidatringen.

Kula symboliserer jordkloden. Stålringen rundt kula symboliserer teknikken som holder jorda oppe og driver samfunnet framover. Mastergradsringen må bli annerledes, for et av kravene i konkurransen er at bidraget må være originalt og ikke tidligere ha vært produsert for salg.

NTH-ringen går for å være enkel og tidløs. Og både kvinnelige og mannlige sivilingeniører og sivilarkitekter bruker den. Et tegn på status og tilhørighet?