Uenige om andel midlertidige

- Midlertidigheten har falt til 13,7 prosent, sier statsråd Nybø. - Midlertidigheten ligger jevnt rundt 18 prosent, svarer Forskerforbundet.

Guro Elisabeth Lind er leder for Forskerforbundet. De er ikke enige i måten Kunnskapsdepartementet legger frem midlertidighetstallene på.

Statlige universiteter og høyskoler har fortsatt en langt større andel midlertidig ansatte enn snittet for arbeidslivet. Men tall fra Norsk senter for forskningsdata (NSD) viser at andelen er på vei ned.

Andelen har falt hvert år de siste årene unntatt i 2011, da den gikk marginalt opp. Fra 2018 til 2019 gikk andelen ned med 1,2 prosentpoeng til 13,7 prosent.

Iselin Nybø (V), minister for forskning og høyere utdanning, er glad for at tallene går i riktig retning.

– Samtidig går det for sakte, og det er altfor store variasjoner mellom institusjonene. For noen går det til og med i feil retning, sier Nybø i en pressemelding.

Andelen midlertidig ansatte økte ved ni institusjoner i 2019. Samisk høgskole har den høyeste andelen med 29,7 prosent midlertidig ansatte.

En egen arbeidsgruppe er nå oppnevnt for å se nærmere på problemet. Arbeidsgruppen skal levere en rapport med forslag til nye tiltak til Kunnskapsdepartementet innen utgangen av året.

– Når jeg får rapporten, vil jeg ta en vurdering på hva som blir neste steg, sier Nybø.

Men Forskerforbundet er uenige i at det er en nedgang på feltet. Deres regnestykke ender på en midlertidighet på 18,1 når de regner sammen vitenskapelig ansatte ved de statlige institusjonene, noe som ifølge fagforeningen er omtrent på nivå med de siste ti år.

Forskerforbundet forklarer forskjellen mellom egne og departementets tall som følger: Mens Forskerforbundet tar utgangspunkt i Rindal-utvalgets definisjoner av hva en skal telle med av tall og stillingsgrupper i diskusjonen om midlertidighet, har Kunnskapsdepartementet ifølge fagforeningen har instruert NSD til å rapportere annerledes - blant annet med egne kategorier for åremål.

I tillegg rapporterer institusjonene bistillinger og åremål forskjellig, ifølge Forskerforbundet.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.