Det moderne arbeidslivet bygger på kommunikasjon i alle ledd. Vi skal gi forskningbasert kunnskap om faglig kommunikasjon, sier senterleder Gøril Thomassen Hammerstad.
Eksempel på faglig kommunikasjon: kjemilæreren som underviser tenåringer. (Illustrasjonsbilde).Foto: Thomas Brun/NTB scanpix
Gøril Thomassen Hammerstad er senterleder ved Senter for faglig kommunikasjon.Turi Marte Brandt Ånerud
Fredag er kolleger og samarbeidspartnere invitert til en åpningskonferanse på Litteraturhuset i Trondheim for å markere at nå er Sekom, som forkortelsen blir, etablert og i full sving.
Senteret skal forske på de kaller de kommunikative utfordringene som studenter, arbeidstakere og ledere står overfor i sitt faglige virke.
- Det kommer for eksempel mange råd i det offentlige ordskiftet, som lister opp ti måter for ledere å kommunisere med medarbeiderne på. Det er ikke alltid slik at disse rådene har rot i virkeligheten. Derfor trenger vi empirisk forskning på faktisk kommunikasjon, slik at råd og anbefalinger er forskningsbasert, forteller Hammerstad til Universitetsavisa.
Mye av det som skjer innenfor arbeidsliv og utdanning er preget av faglig kommunikasjon. Hvordan leder politibetjenten et avhør for å skape tillit? Hvordan skriver legene epikriser? Hvordan kommuniserer ei jordmor når hun har en gravid dame og en tolk foran seg? Hvordan snakker NAV-ansatte med dem som skal ut i arbeid? Og hvordan formidler faglæreren et komplisert tema overfor studentene?
– Dette handler ikke bare om enkeltpersoners kommunikasjonsferdigheter, men også om hvordan sosiale, kulturelle og organisatoriske rammer skaper bestemte vilkår for den kommunikative praksisen og for hva vi kan oppnå gjennom kommunikasjon, sier senterlederen i et innlegg i Sekom-bloggen.
Videre heter det:
«Gjennom forskning, studietilbud og kurs- og foredragsvirksomhet har SEKOM som mål å sette fokus på faglig kommunikasjon og de stadig voksende kravene som stilles til faglig kvalitet, formidling og tverrfaglig samarbeid i studier og arbeidsliv.»
Senteret vil være tilknyttet seksjon for anvendt språkvitenskap ved Institutt for språk og litteratur. Norsk faglitterær forfatterforening finansierer et treårig professorat i sakprosa, som Gøril Thomassen Hammerstad innehar. Framover jobbes det med å bygge opp et nytt masterprogram i faglig kommunikasjon.
Under åpningskonferansen vil blant annet folk som bruker faglig kommunikasjon i sitt arbeid svare på spørsmålet: Hva skal vi med forskning og utdanning innen faglig kommunikasjon?