NTNU ønsker ikke samarbeidsavtale med HiMolde

Rektor Steinar Kristoffersen ved Høgskolen i Molde melder at NTNU ikke ønsker å fortsette arbeidet med å få en samarbeidsavtale.

Rektor Steinar Kristoffersen ved HiMolde opplyser om at det ikke blir noe samarbeid på institusjonsnivå mellom NTNU og HiMolde.

HiMolde har nå bedt om et møte om saken med Kunnskapsdepartementet, som i 2017 bevilget 2,3 milioner kroner til arbeidet med å få på plass en avtale mellom de to UH-institusjonene, skriver avisa Panorama ved HiMolde, som siterer høyskolens intranett.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

VIl ha samarbeid, men ikke på institusjonsnivå

Der forklarer Kristoffersen at alle tre avdelingene ved HiMolde har hatt møter med sine matchende miljøer ved NTNU, og at rektor og direktør i møter med NTNU-ledelsen har forsøkt å samordne innspillene som har kommet. Arbeidet har handlet om å samle initiativer og prosjekter mellom de to institusjonene under en felles paraply.

Kristoffersen skriver at han fikk tilbakemelding fra NTNUs prorektor Bjarne Foss 8. juli om at NTNU hadde konkludert med at de ikke ønsket en avtale.

«De peker på mange gode samarbeidsprosjekter mellom matchende miljøer, og ønsker å fortsette og gjerne utvide dem. Men de anser likevel ikke initiativene mellom oss for å være godt nok forankret til å ville inngå en samarbeidsavtale med oss på institusjonsnivå», skriver HiMolde-rektoren.

– Det fins noen fagmiljø i Molde som holder høy standard og som vi ved NTNU ser oss tjent med å inngå tettere samarbeid med innen forskning og utdanning, men det ligger ingen planer inne for å utvikle dette til noe større, sa Foss under et møte med NTNU-ansatte i fjor.

Fikk 2,3 millioner til utredning

Bakgrunnen for samtalene mellom HiMolde og NTNU er at Høgskolen i Molde fikk 2,3 millioner kroner av regjeringen høsten 2017 til å se på mulighetene for å slå seg sammen med andre høyskoler eller universitet.

Nå forklarer Kristoffersen at han har etterlyst et møte med politisk ledelse i Kunnskapsdepratementet for å orientere om sonderingene de har hatt med NTNU, samt diskutere utfallet samtalene har fått.

Kristoffersen har vurdert det slik at det beste for saken hadde vært å først orientere ledelsen i Kunnskapsdepartementet og «avklare eventuelle økonomiske og strategiske implikasjoner med dem», for så å orientere styret ved høyskolen og deretter de ansatte.

«Dessverre har vi ennå ikke fått tilbakemeldinger fra Kunnskapsdepartementet om de vil imøtekomme ønsket om et slikt møte», skriver HiMolde-rektoren.

Går ut med info etter innsynsforespørsel

Kristoffersen velger å fortelle de ansatte om prosessen via intranettet fordi han har fått varsel fra Kunnskapsdepartementet om at Universitetsavisa har bedt om innsyn i saken. Verken HiMolde eller NTNU mener det er grunnlag for å unnta saken fra offentlighet, skriver Kristoffersen.

«Nå er det sannsynlig at dette blir en sak i media, og derfor går vi også ut med denne informasjonen til alle ved HiMolde nå, før drøftingene med Kunnskapsdepartementet og før styrebehandlingen», skriver han.

LES OGSÅ: - Molde-samarbeid må bli nedenfra og opp
LES OGSÅ: NTNU mer positive til samarbeid med Molde