14.000 studenter doper seg for bedre karakterer

En fersk undersøkelse viser at 14.000 studenter bruker rusmidler for å fremme egen skoleprestasjon. Nå roper flere organisasjoner varsku.

Lederen av Norsk studentorganisasjon, Marte Øien, synes funnene i undersøkelsen er bekymringsfulle.

– ⁠ At så mange norske studenter bruker rusmidler for å fremme egne studieprestasjoner er svært bekymringsfullt, sier leder Marte Øien i Norsk studentorganisasjon (NSO) om Sentios ferske undersøkelse om rusvaner blant studenter i Norge.

Undersøkelsen er gjort på vegne av NSO og Universitas , og viser blant annet at 5 prosent av norske studenter sier de bruker rusmidler for å fremme egen skoleprestasjon. Det tilsvarer i underkant av 14.000 studenter i Norge, ifølge Statistisk sentralbyrå (SSB).

Undersøkelsen viser at 24 prosent av dem som svarte ja på spørsmålet om de bruker rusmidler for å fremme egen skoleprestasjon, bruker amfetamin, mens 22 prosent oppgir at de bruker cannabis.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

- Økende tendens til glorifisering av narkotikabruk

Stortingsrepresentant Marianne Synnes Emblemsvåg deler Øiens syn på at rusmidelbruken er svært bekymringsfull.

- Vi ser dessverre en økende tendens til glorifisering av narkotikabruk. Politikere og kjendiser snakker for legalisering av hasj, og «opplysningskampanjer» forteller ungdommen at narkotika ikke er farlig dersom du bruker det «riktig». At narkotika fremmer skoleprestasjoner er i beste fall misvisende, det finnes ingen «quick-fix» for skoleprestasjoner som ikke kan gi andre, skadelige følger, sier Emblembsvåg til UA.

Professor ved Senter for rus- og avhengighetsforskning (SERAF) på Universitetet i Oslo (UiO), Thomas Clausen, mener det ikke nødvendigvis er noe sammenheng mellom akademiske prestasjoner og inntak av rusmidler.

–⁠ Det er liten grunn til å tro at rusmiddelbruk generelt fremmer prestasjoner. At en del bruker rusmidler for å fremme presentasjon er uheldig, og vil for noen kunne virke mot sin hensikt, forklarer Clausen til Universitas.

Skeptisk til studiens utvalg

Leder for Legestudentenes Rusopplysning i Oslo (LRO), Aksel Wüsthoff Danielsen, er litt skeptisk til studiens utvalg.

- Det virker som at det er snakk om ganske små grupper, noe som gjør det vanskelig å trekke slutninger, sier han til Universitas.

- Man kan gjerne være skeptisk til tallgrunnlaget for Sentios undersøkelse, men det endrer ikke det faktum at ungdom forteller at narkotikaen florerer i de fleste miljøer. Det er derfor svært skadelig at rollemodeller i politiske ungdomsorganisasjoner og andre bærer et budskap om legalisering. Selv om deres intensjoner er å få kontroll med bruken, gir det en falsk trygghet til ungdom, et bud om at det tross alt ikke kan være så skadelig, sier Emblemsvåg.

Hun påpeker at narkotika er et ulovlig produkt og mener det offentlige må jobbe for å hindre bruken, ikke gjennom skremselskampanjer, men gjennom spredning av fakta om konsekvensene av narkotikabruk.

- Høyre har de siste fire årene ha jobbet for en rusreform som handler om behandling fremfor straff. Det er viktig. Men vi må også komme inn tidligere, og hindre at unge begynner å bruke narkotika, sier stortingsrepresentanten.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.