Ytring:

For en mer inkluderende høytid

- Alt det som betyr noe er å være sammen med andre og å ha det fint, skriver NTNU-rådgiver Sonia Ahmadi. Her forteller hun om sin første nyttårsaften som nylig ankommet fra hjemlandet Afghanistan.

Sonia Ahmadi er rådgiver ved Institutt for tverrfaglige kulturstudier.
Publisert

I nabolaget har alle satt opp juletrærne og pyntet husene sine. Det er fin stemning i byen med et glitrende julemarked med attraktive juleboder og serveringsområder. Duften av brente mandler, pepperkake, gløgg og grøt har fylt lufta. Lys, glede og jubel har spredt seg over hele landet i årets mørkeste tid. For nå er det snart jul! Jula er årets beste høytid der familier samler seg, spiser god mat sammen og veksler fine julegaver med hverandre. I mellomtiden finnes det personer og familier som har vandret langt bort fra sitt eget hjem til Norge. Her bor de med få eller ingen nær familie i et land med tradisjoner som kanskje er helt nye og fremmede for dem. Hvordan blir juletiden for disse personene? Er denne tiden med moro og samvær for familier noe de også gleder seg til?

Jeg har selv, en gang for noen år tilbake, vært ny i Norge. Juletradisjoner var nye for meg. I mitt hjemland, Afghanistan, feiret vi ikke jula, spiste ikke den slags mat som serveres i juletiden og vi pyntet ikke huset vårt sånn som i Norge. Jeg husker fortsatt den første nyttårsaften i Norge. Jeg våknet til høy lyd av fyrverkeri ved midnatt. På senga lå lille babyen min i en dyp søvn, og ved siden av han satt jeg, ensom og forvirret! I andre etasje var det jubel og latter. Jeg fikk vite straks at det var nyttårsaften og det er sånn det feires her i landet.

Juletiden trenger ikke å være en stressende periode slik som noen opplever det. Julen trenger heller ikke å handle om dyre presanger, ekstravagant julepynt og mye mat. Alt det som betyr noe er å være sammen med andre og å ha det fint. Derfor kan denne julen være en god tid til å invitere også noen andre inn i familien for å feire sammen. Denne julen, kan du og jeg gi litt ekstra oppmerksomhet til noen i vårt nærmiljø som har sitt første møte med norske juletradisjoner. Dette kan føre til både giverglede og gleden av å bli inkludert.

Det kan hende at den nye naboen, som du får hilse på kun noen få ganger i året, føler seg ensom slik som jeg følte en gang i tiden og alt hen trenger er noen å snakke med. Derfor kan det være lurt at neste gang du ser vedkommende, inviter hen inn til julemiddag. Hvem vet om dette blir den beste julegaven du har noensinne fått og gitt? Gjennom årene her i Norge har jeg lært alt om julemat, pynt og julegaver, men det viktigste jeg har lært er at julen er best når man feirer den med flere.

(innlegget var først publisert i Aftenposten)