Delfinale Trondheim:

Skogstad spilte seg til seier i Forsker Grand Prix

Den pianospillende Håkon Magnar Skogstad vant torsdagens delfinale i Forsker Grand Prix i Trondheim.

Så glad, så glad. Etter to krevende økter i delfinalen kunne Håkon Magnar Skogstad feire seieren.

Artikkelen er oppdatert

Skogstad får følge av Vilde Bråten til finalen, som kom på andreplass.

- Jeg får gåsehud, sa dommer Håkon Bustnes etter at Skogstad benyttet pianospill for å illustrere forskningspoengene sine. Aksel Tjora måtte i yr begeistring trø til med karakter 9. Og publikum som stemte, var tydeligvis skjønt enige.

Håkon Magnar Skogstad er doktorgradskandidat ved Institutt for musikk.

Vilde Bråten forsker ved Institutt for materialteknologi.

Nå går det strake veien for begge til finalen på lørdag, som også arrangeres i trønderhovedstaden.

– Det er så artig at det er litt surrealistisk akkurat nå, sa en glad Skogstad til NTNU rett etter at seieren var i boks.

LES OGSÅ: Disse NTNU-erne skal i ilden i Forsker Grand Prix

Dette forsker de på

Forsker Grand Prix er en årlig konkurranse i forskningsformidling og skal vise fram bredden i norsk forskning på ph.d-nivå.

Før doktorgradskandidatene kommer så langt som til finalen har de konkurrert på hver sin scene i Tromsø, Trondheim, Oslo, Bergen, Stavanger og Kristiansand. De har presentert sin forskning på fire minutter, noen har fått sjansen til å holde enda en presentasjon – og til slutt er det avklart hvem som får flest poeng og hvilke to som går videre til finalen.

I dommerpanelet under regionfinalen i Trondheim satt professor Aksel Tjora NRK-journalist Odd Rune Wolden og filmregissør Håvard Bustnes.

Håkon Magnar Skogstads tema var tidsreise på piano og beskrev på forhånd forskningen sin slik:

Innspillinger fra starten av 1900-tallet gir oss et innblikk i hvordan den klassiske musikken ble framført i sin samtid. På grunn av teknologiske begrensninger er det mye støy, og innspillingene er derfor mindre tilgjengelige enn moderne opptak. Spillestilen vi hører representerer dessuten et «språk» som ofte både publikum og dagens musikere har problemer med å forstå, samt verdsette. Vi lever i en tid der idealet om å tolke den klassiske musikken slik som komponistene ønsket det, står høyt. Det er derfor et paradoks at historiske innspillinger og kunnskapen som ligger gjemt i disse er et mer eller mindre ignorert tema i dagens musikkutdannelse.

Håkon Magnar ønsker å fordype seg kunstnerisk i disse innspillingene med mål om å forstå dette «tapte språket» og deretter mestre det gjennom å ta det i bruk som pianist. Dette oppnår jeg gjennom en kunstnerisk forskningsmetode der jeg kopierer de gamle innspillingene til en slik ekstrem grad at jeg er i stand til å framføre så eksakte kopier som mulig. Han tror kunnskapen om dette «tapte språket» og evnen til å musisere gjennom det, vil kunne berike vår opplevelse og forståelse av et historisk kunstuttrykk som nesten er glemt.

– Jeg tror kunnskapen om dette «tapte språket» og evnen til å musisere gjennom det vil kunne berike vår opplevelse og forståelse av et historisk kunstuttrykk som nesten er glemt, sa han i NTNUs pressemelding.

Vilde Bråten hadde lovløse nanosystem som tema, og beskrev forskningen sin slik:

Naturens lover og regler er verktøy som menneskene har utviklet for å forstå verden rundt oss. Dessverre fungerer ikke disse lovene for ting som er bittesmå. De små tingene kaller vi nanosystem, og de har rare egenskaper som ikke kan forklares ved hjelp av lovene og reglene vi har i dag. Verden er likevel full av nanosystem som vi ønsker å vite mer om.

Hvis vi vil forstå hvordan et virus gjør oss syke, eller hvordan vi kan lage en nanopartikkel som gjør oss friske, så trenger vi regler som faktisk gjelder for disse små systemene. Vilde prøver å finne de reglene ved å bruke molekylære simuleringer til å regne ut hvordan atomene inni et nanosystem oppfører seg. Hvis vi kan forstå hvordan atomene får nanosysteme til å oppføre seg rart, så kan vi utvide vår forståelse av verden til å også inkludere de aller minste tingene.

Møter disse i finalen

Også Kristiansand arrangerte delfinale torsdag. Der ble vinnerne Beate Goldschmidt-Gjerløw og Karl Olav Segrov Mortensen fra Universitetet i Agder.

De andre fire byene er ferdige med sine delfinaler.I finalen vil torsdagens fire vinnere dermed møte følgende konkurrenter:

Oslo: Arvid Nikolai Kildahl og Kathrine Rolid

Bergen: Tora Söderström Gaden og Ragnhild Gya

Tromsø: Raphaelle Desoteaux og Bente Johnsen

Stavanger: Ida Sjursjø og Marianne Bore Haarr

Kristiansand: Beate Goldschmidt-Gjerløw og Karl Olav Segrov Mortensen

Finale i Trondheim

Siden psykolog Daniel Vethe fra NTNU gikk til topps i formidlingskonkurransen i fjor, vil lørdagens finale skje i Trondheim, på Byscenen. Arrangementet har begrenset plass til publikum, men det blir streamet.

Hans Magnar Skogstads tema for kvelden var tidsreise i piano og da fallt det seg naturlig med et musikalsk intermesso.
Vilde Bråten fikk mange lovord for engasjerende presentasjoner.
Deltaker i Forsker Grand Prix 2020: Doktorgradskandidat Håkon Magnar Skogstad, Det humanistiske fakultet, Institutt for musikk
Deltaker i Forsker Grand Prix 2020: Doktorgradskandidat Vilde Bråten, Fakultet for naturvitenskap, Institutt for materialteknologi