UiO skal også diskutere hvem som har rettighetene til videoforelesninger

– I utgangspunktet er det den tilsatte som råder over personlig undervisningsmateriale, sier universitetsdirektør Arne Benjaminsen ved UiO.

Universitetene har lenge strømmet foredrag, men med koronaen ble det flere videoforelesninger, og dermed ble rettighetene til stoffet en het potet.

UA skrev nylig at NTNU mener de har rett til å bruke videoforelesninger, også etter at den ansatte som var ansvarlig for forelesningene har sluttet.

LES OGSÅ: - Ansatte mister rettighetene til sitt eget undervisningsmateriell

Universitetsdirektør Arne Benjaminsen ved Universitetet i Oslo skriver i en mail at hos dem er det i utgangspunktet den tilsatte som råder over personlig undervisningsmateriale.

Skiller mellom personlig og standardisert

Det er utarbeidet institusjonelle retningslinjer for tilgjengeliggjøring av undervisningsmateriale på nett for UiO.

– Avtalen er gjort til en del av ansettelsesavtalen for undervisere ved UiO for ansatte som er tilsatt etter 4. juli 2013, og gjelder dermed ikke for alle tilsatte ved UiO. Den tilsatte har som utgangspunkt rådigheten over personlig undervisningsmateriale, mens UiO har rådigheten over standardisert undervisningsmateriale, forteller Benjaminsen.

LES OGSÅ: Mener ansatte bør få kompensasjon for at NTNU bruker forelesningene deres

Vil avklare rettighetene til nettforelesninger

Men nå har Forskerforbundet tatt opp saken og meldt at det er behov for å avklare rettigheter til forelesninger og annet materiale som blir lagt ut på nett.

– UiO har så langt ikke tatt stilling til hvordan rettighetene til denne type materiale bør være, men vi er enig med fagforeningene i at det er viktig å avklare spørsmålet, spesielt i lys av det økende omfanget av digital undervisning. Det er også viktig at uh-sektoren har en felles tilnærming til spørsmålet, mener Benjaminsen.