Paga-kritikken:

Varsler forbedringer

- Målet vårt er å ha fornøyde brukere. Vi ønsker at Paga skal fungere best mulig for alle ansatte, og har kontinuerlig fokus på forbedringer. Det forsikrer økonomisjef Aud Magna Gabrielsen.

Publisert Sist oppdatert
Professor Tore Syversen mener brukergrensesnittet til Paga er helt foreldet. Det er ikke mulig å forstå for dem som ikke har daglig omgang med systemet, hevder han.

Vi møter økonomisjefen i et møterom i tredje etasje i Hovedbygningen. Hun har utskrift av UAs artikkel, der professor Tore Syversen i kraftige ordelag kritiserer Paga for å være et ubrukelig system. Artikkelen er lest og kritikken fordøyd.

Skal være for alle

- Hva synes du om kraftsalva fra Syversen?

- Vi tar kritikken alvorlig. Dette systemet skal være for alle og må derfor være brukervennlig. Alle tilbakemeldinger vi får på dårlig funksjonalitet, melder vi fra om til leverandøren. Vi har en løpende dialog med Bluegarden om endringer, sier Gabrielsen.

Økonomisjefen understreker at det er viktig at de ansatte tar kontakt med sin serviceenhet, for å få hjelp når det er noe de ikke skjønner. Hun sier at det alltid er rom for å kontakte leverandør med ønske om forbedringer. Noe får de gjennomslag for, andre ikke. Bluegarden har mange kunder og må ta hensyn til hele kundemassen.

Går det ikke an å skreddersy systemet mer for NTNU?

- Hovedprinsippene i Paga må gjelde for alle kundene, men vi har spesialtilpasninger også, sier Gabrielsen.

Gradvis enklere

- Mange slike systemer er nok utviklet for dem som er profesjonelle brukere. Over tid får vi lagt inn forklaringer og tekster som er mer forståelige, så systemet blir gradvis mer brukervennlig for alle ansatte. Dette skal være et system for alle, ikke bare spesialistene.

Aud Magna Gabrielsen kan glede kritikerne med at flere forbedringer er på trappene. Økonomiavdelinga får allerede tilbakemeldinger om at den nye reiseregningsblanketten er bedre og mer intuitiv. Det gamle reiseregningssystemet var gammeldags og vanskeligere å bruke.

Bedre hjelp

- Ei positiv endring er at de ansatte nå kan registrere reisen ved planlegging og under reise. Før måtte de fylle ut alt etter at reisen var gjennomført. Og nå kommer det underveis opp knapper med spørsmål på den rubrikken du står i, slik at du kun får veiledningstekst om det som angår denne rubrikken.

Gabrielsen er heller ikke fornøyd med teksten “overstyr kontering”. I det nye reiseregningssystemet må brukerne klikke på denne teksten for å kunne registrere prosjektnummer. Det var dette som gjorde at Syversen fikk nok og leverte sin ramsalte kritikk av hele Paga-systemet.

Økonomiavdelinga er i kontakt med leverandøren for å endre selve teksten. Nå håper de på en mer brukervennlig og selvforklarende tekst.

Tilbakemeldinger er bra

Det kan hende Syversen også får gehør for sin kritikk mot at man må bla seg gjennom alle land, for å finne det rette landet. Også dette er meldt inn til leverandøren med ønske om ei enklere løsning.

Derimot er det lite sannsynlig at lønnsslippene noen gang kommer på e-post. Det skyldes ene og alene datasikkerhet, opplyser Gabrielsen.

- Også mange ansatte ønsker ikke at person- og kontonummer skal spres via e-post. Nå har alle tilgang til lønnssystemet, og der ligger slippene lagret elektronisk. De som har problemer med tilgangen til elektronisk lønnsslipp, kan få den tilsendt per post til hjemmeadressa.

Blir dere lei dere når dere får slik voldsom kritikk?

- Vi lytter til alle tilbakemeldinger og prøver å gjøre systemet så enkelt å bruke som mulig for de ansatte, sier Gabrielsen.