600 studenter vil være med på vennespleising

- Jeg tror alle har følt på ensomhet under korona til en viss grad, sier en av de påmeldte, Erik Ettner Sanne.

Sunniva Skurtveit og Erik Ettner Sanne er to av nesten 600 studenter i Trondheim som ønsker å bli spleiset med andre.
Publisert

På grunn av den nåværende smittesituasjonen har Studentersamfundet i Trondhjem bare sakte begynt å åpne sine dører for semesteret. Det betyr likevel ikke at Styret ved Studentersamfundet ligger på latsida. Nå arrangerer de vennespleising for Trondheimsstudentene.

— Vi er bekymret for den store ensomheten blant studentene, vi har sett at tallene der er veldig høye og bare stiger. Så synes vi også at når det kommer til dette problemet, så er det veldig mange som snakker om det, men ikke så veldig mange som faktisk kommer med konkrete tiltak, forteller leder ved Studentersamfundet, Karen Mjør.

Hun forteller at Samfundet alltid forsøker å ha et bredt tilbud til alle sine medlemmer, men at de ikke alltid lykkes med å nå ut til alle, kanskje spesielt til de som trenger det mest. Hun sier at blant de nesten 600 som har meldt seg i siden påmeldingen startet 19. januar er det mange ulike folk.

— Noen er ganske ferske studenter, mens andre har vært her over lang tid. Vi håper dette kan være til hjelp for de som enda ikke har funnet sin plass.

Karen Mjør er bekymret for den store ensomheten blant studentene. Hun er leder av Studentersamfundet.

De fleste vil møtes fysisk

Planen er å sette studentene sammen etter ulike parametre på grupper på tre til fire. De ønsker å ha jevnaldrende og etterstreber en viss kjønnsbalanse. I tillegg vil de samle folk ved samme campus. Det er mulighet for å velge om man har lyst til å møte mennesker fysisk eller digitalt, men Mjør forteller at de fleste ønsker å møtes fysisk.

— Vi legger selvsagt opp til at det da blir innenfor gjeldende smittevernregler. Om folk ønsker å møte fysisk har vi lagt opp til at de enten kan gå tur sammen eller spise lunsj sammen på campus.

Mjør forteller at på grunn av den store pågangen, så planlegger de å begynne å sette sammen grupper allerede nå.

— Nå er det så mange påmeldte at vi må få ræva i gir!

Selv om mange har søkt, ønsker hun fortsatt flere før fristen går ut på søndag.

— For noen er det ikke noe stress å melde seg på et slikt tilbud, men for andre kan det godt være litt skummelt å skulle treffe folk på denne måten. Jeg vil spesielt oppfordre dem til å søke. Dette skal være et lavterskeltilbud for alle.

Ønsker å ta andre inn i sitt nettverk

Sunniva Skurtveit er en av studentene som har meldt seg opp til vennespleising. Hun forteller at hun selv ikke har følt noe særlig på ensomheten, men forteller at hun ønsker å være der for noen som har det.

— Jeg syntes det var et veldig fint initiativ. Når vi vet at det er så mange som er ensomme og sitter alene og har vanskelig for å få møtt folk, så har jeg lyst til å bidra med å gi dem noen å treffe. Så er jeg også glad i å treffe nye mennesker.

Hun forteller at hun tenker at hun selv er i en ganske heldig posisjon, som har studert i Trondheim siden 2017 og allerede har et etablert nettverk. Skurtveit håper også at hun kan ta folk inn i sitt nettverk.

Sunniva Skurtveit har lyst til å gå tur og på kafé.

— Jeg meldte meg også til å være den som tar kontakt i min gruppe. Når jeg er komfortabel med det, så tenker jeg det kan være fint for noen andre som ikke synes det er like komfortabelt.

Skurtveit forteller at hun har meldt interesse både for fysisk og digital sosialisering og tenker at både å gå tur og å dra på kafé kunne vært fint.

— Så er teateret åpent i Trondheim og jeg er veldig fan av det. Ellers, så har jeg veldig lyst til å være med på det de andre på gruppa har lyst til å gjøre, sier hun.

Selv om hun sier at hun selv ikke har følt særlig på den ensomheten, så har hun merket at det er et problem blant Trondheimsstudentene.

— Folk reagerer veldig forskjellig på sosial nedstengning og lite kontakt med andre. Jeg har merket på klassekamerater at det er noen som synes det er ganske kjipt. Da er det fint å kunne rekke ut en hånd og bidra til at de trives. Så er det veldig fælt å skulle ende opp som den sjette når det er bare fem som kan møtes.

Savner å bli kjent med nye mennesker

Erik Ettner Sanne går tredjeåret på statsvitenskap og har også meldt seg på vennespleising. Han forteller at han tror alle har følt på en viss grad av ensomhet under korona, men at han også er heldig som bor i kollektiv med gode venner.

— Det jeg har savnet mest under korona er alle de ulike sosiale arenaene studentmiljøet i Trondheim har. Jeg er veldig glad for at jeg har et godt nettverk, men så savner jeg også det å møte nye mennesker.

Erik Ettner Sanne vil gjerne bli kjent med flere studenter.

I kollektivet hans er de flere som har meldt seg opp. Når man melder seg opp til vennespleisigna er det mulig å skrive at man har lyst til å også bli satt på gruppe sammen med en man allerede kjenner. Kollektivet til Sanne vil helst være på ulike grupper.

— Målet er jo å bli kjent med nye mennesker. Det tror jeg blir veldig gøy, sier han.

Han kunne helst tenke seg å gjøre noe fysisk og har krysset av for at han har lyst til å gå tur. Likevel sier han at det ikke er fysiske aktiviteter i seg selv han har savnet.

— Det jeg virkelig savner er de mer organiserte sosiale arenaene.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.