Publiserte pressemelding raskt av hensyn til arbeidsmiljøet

Etter kritikk fra Forskerforbundet snur NTNU og gir dem frist til 4. mai til å svare på konklusjonene i Eikrem-rapporten.

Tine Arntzen Hestbek er dekan ved Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap.

Forskerforbundet kritiserte tirsdag NTNU for at de sendte ut pressemelding om granskningsrapporten rett etter at Øyvind Eikrem og tillitsvalgt Marte Villmo hadde fått informasjon om den på et møte.

I dag svarer dekan Tine Arntzen Hestbek på kritikken. Institutt for sosialt arbeid, hvor Eikrem jobber, ligger under det fakultetet hun leder.

På spørsmål om hvorfor det hastet slik for NTNU å sende ut pressemelding, svarer Hestbek:

- Denne saken har vært en belastning for arbeidsmiljøet ved ISA, og ansatte ved instituttet og andre involverte har lenge ventet på avklaring fra undersøkelsen om hvem som stod bak Facebook-kontoen med hatefulle ytringer. Vi orienterte derfor ansatte om konklusjonene fra rapporten på mandag, via melding på Innsida. Dette innebar samtidig at informasjonen ble offentlig. Vi valgte derfor å formidle samme informasjon til de mediene som i lang tid har etterspurt rapporten, skriver hun.

- Hvilken mediestrategi la NTNU opp til ved å håndtere offentliggjøringa på denne måten?

- Vi hadde en klar oppfatning om at det var et reelt informasjonsbehov både hos ansatte på instituttet og hos mediene, som lenge har etterlyst rapporten. Derfor bestemte vi oss for å sende ut en kort orientering om hovedkonklusjonene fra advokatfirmaet.

Hestbek viser videre til sitt første svar.

Et annet ankepunkt fra Forskerforbundet var at de først fikk 4 virkedager på å lese gjennom rapporten og konklusjonene i den. Villmo klaget på møtet og fikk da 5 virkedager. Nå har Eikrem og Villmo fått forlenget fristen.

- Saken har trukket ut i tid, og Eikrem har hatt mulighet til å uttale seg om alle faktiske forhold underveis i undersøkelsen som Simonsen Vogt Wiig har gjennomført. Det er kun juridiske vurderinger og konklusjonene som han ennå ikke har fått uttale seg om. Vi mente derfor 5 virkedager var tilstrekkelig, men etter en ny anmodning fra Forskerforbundet har vi nå blitt enige om en ny frist den 4. mai.

- Villmo kritiserer NTNU for ikke å svare på Forskerforbundets henvendelser om Eikrem-saken. Hva sier dere til denne kritikken?

- Det er beklagelig. Vi har mange henvendelser i saken og jobber kontinuerlig med å følge opp og svare ut disse. I dette tilfellet har det dessverre skjedd en glipp ved to henvendelser fra Forskerforbundet.

- Villmo mener de samme prosedyrene må gjelde for Eikrem som for andre ansatte i konfliktsaker. Hva er deres kommentar til det?

- Vi forsøker alltid å håndtere saker som involverer ansatte konfidensielt. Denne saken har derimot flere sider som gjør det vanskelig å holde tilbake rapportens konklusjoner. For det første mener vi det har vært nødvendig å informere instituttet om konklusjonene på et tidlig tidspunkt da saken påvirker arbeidsmiljøet der. I tillegg til dette har saken over tid vært omtalt i media, og da må vi også ta hensyn til krav om offentlighet, sier dekan Tine Arntzen Hestbek.

LES OGSÅ: NTNU har stelt i stand en helt håpløs sak

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.