Slik reagerer verden på Moser-parets nobelpris

- De har på et dramatisk vis endret måten vi forstår hjernens navigasjons- og hukommelsessystemer.

Etter at ekteparet May-Britt og Edvard Moser vant nobelprisen i medisin mandag, har ikke reaksjonene latt vente på seg. Sammen med den britisk-amerikanske professoren John O’Keefe, som de deler prisen med, mottar paret gratulasjoner fra forskningsmiljøer verden over.

- De har på et dramatisk vis endret måten vi forstår hjernens navigasjons- og hukommelsessystemer, uttaler Hugo Spiers, leder for gruppen for romlig kognisjon ved University College London til The Guardian.

Spiers får støtte fra sin danske kollega, hjerneforsker og professor ved Universitetet i København, Jesper Mogensen.

- Det er helt klart en meget viktig oppdagelse av hvordan hjernene våre behandler informasjon, og det vet vi nesten ingenting om. Det er viktig grunnforskning, sier han til Videnskap.dk.

- Et fenomen

Det amerikanske nettstedet Scientific American går enda lenger, og beskriver ekteparet som et «fenomen».

- While pursuing their studies, the two scientists have become a phenomenon. Tall and good-looking, they operate like a single brain in two athletic bodies in their generously funded lab in Trondheim, Norway — a remote corner of northern Europe just 350 kilometres south of the Arctic Circle. They publish together and receive prizes as a single unit, skriver nettstedet.

Det gis en fyldig biografi av ekteparet og deres forskning, og nettstedet kaller forskningsfeltet for et av de mest utfordrende i det 21. århundret.

New York Times fremhever også det spesielle i at det er et ektepar som mottar Nobelprisen. Avisen laget i fjor en egen profil på paret, og gjengir et sitat hvor de blant annet uttaler at det å være gift gir fordeler, fordi man slipper å vente på å vente til man treffes i et møte når man får en idé.

Feirer prisen

Flere forskere ser prisen som et slag for grunnforskningen, og feirer ekteparets oppdagelser.

- Det er fantastisk, uttaler Michael Brecht, hjerneforsker ved Bernstein Centre for Computational Neuroscience i Berlin til Deutsche Welle.

- At det finnes gridceller inne i dyrets hode var en fantastisk observasjon, legger han til.

- Vinnerene i år har et veldig grunnleggende forskningstema. Det er veldig viktig at grunnforskning havner i søkelyset, sier hjerneforsker ved Queensland Brain Institute i Australia, Oliver Baumann til WA Today.