Nicholas Worth har fått stipend på 1,9 mill Euro

Den britiske førsteamanuensen er en av få NTNUere som har fått det gjeve oppstartstipendet fra ERC, det europeiske forskningsrådet.

Eksklusivt. Førsteamanuensis Nicholas Worth har fått første ERC-stipendet som er tildelt IVT-fakultetet ved NTNU.

Nicholas Worth forsker på gassturbinbrennere i eksempelvis flymotorer ved Institutt for energi- og prosessteknikk. Den norske tittelen på prosjektet som nå er sikret 5 års finansiering er «Brudd med paradigmet: En ny tilnærming til å forstå og kontrollere ustabiliteter i forbrenning».

Prosjektet vil bygge på nyskapende forskning ved Universitetet i Cambridge av dr. Nicholas Worth og professor James Dawson, som begge to har sluttet seg til den strømningstekniske faggruppen ved EPT. Worths arbeid skal bidra til utvikling av nye, drivstoff-fleksible forbrenningskonsepter med lave utslipp. Ny forståelse av den underliggende fysikken i disse ustabilitetene i forbrenning behøves, slik at verktøy kan utvikles for å kontrollere dem eller eliminere dem på designstadiet.

Stipendet fra det europeiske forskningsrådet ERC er ett av de mest prestisjefylte individuelle forskere kan motta. De anerkjenner individuelle forskere som er helt i front i fagområdene sine, og oppmuntrer til prosjektsøknader med banebrytende nye ideer og tilnærminger til nye fagområder, heter det i en melding fra instituttet.

Prosjektsøknadene blir vurdert ut i fra om de er vitenskapelig fremragende forskning og ut i fra potensialet til søkeren. ERC-stipender er tildelt forskere på forskjellige stadier, som ERC oppstartsstipend (2-7 år etter fullføring av ph.d.-graden), ERC posisjoneringsstipend (7-12 år etter fullføring av ph.d.-graden) og ERC høyere stipend (for etablerte selvstendige forskningsledere). Siden ERC-stipend er åpne for søknader fra forskere av alle nasjonaliteter i alle fagområder er de ekstremt ettertraktede.

Bare 8 ERC-stipend er blitt tildelt forskere ved NTNU siden 2007. Dette er det første ERC-stipendet som er tildelt IVT-fakultetet ved NTNU.