Endrer ikke publiseringsindikatoren

Kunnskapsdepartementet beholder dagens ordning, der publisering i nivå 2-tidsskrifter gir høyere prestisje. – Skuffende, sier prorektor Kenneth Ruud ved Universitetet i Tromsø.

Kenneth Ruud, prorektor ved UiT, mener forskerne kan komme i en skvis med dagens ordning.

Kunnskapsdepartmentet sendte våren 2019 ut på høring en sak om mulig endring av publiseringsindikatoren, som følge av Plan S.

I dagens ordning er publiseringssystemet slik at det å publisere i tidsskrifter på nivå 2 gir høyere prestisje og mer penger tilbake til institusjonen enn å publisere i nivå 1- tidsskrifter.

Forholdsvis få nivå 2-tidsskrifter er åpent tilgjengelig, og mange mener det norske tellekantsystemet kan være til hinder for overgang til publisering i åpne tidsskrifter.

Vil beholde ordningen

I statsbudsjettets kapittel 7.60 sier Kunnskapsdepartementet nå at de ønsker å beholde dagens system. De påpeker at et klart flertall av høringsinstansene ønsker å beholde dagens ordning.

«To hovudargument går igjen mot å gjere endringar for å stimulere til meir open tilgang: at omsynet til forskingskvalitet vil kunne bli svekt, og at andre alternativ vil vere betre for å stimulere til open tilgang i gode kanalar, til dømes forhandlingar med dei forlaga som gir ut vitskaplege tidsskrift. Departementet deler desse synspunkta», skriver departementet.

- Skuffende

Universitetet i Tromsø la i sitt høringssvar fram et forslag om å ta bort hele nivåinndelingen i den nasjonale publiseringsindikatoren. Prorektor Kenneth Ruud er skuffet over departementets avgjørelse.

– Vi ønsket å fjerne nivåinndelingen, dette er skuffende, sier Ruud, prorektor for forskning og utvikling.

Han er likevel ikke direkte overrasket over departementets avgjørelse.

– Jeg håper departementet vil følge med på utviklingen, og se på spørsmålet igjen om et par år, sier Ruud.

Forskerne kommer i skvis

Han mener dagens ordning skaper problemer for forskerne.

– De kommer indirekte i en skvis. De skal jo velge publiseringskanal basert på hvor de når flest relevante lesere. Men av og til er flere kanaler mulig. Da ser forskerne på hva som er på nivå 1 og nivå 2 - og det er mer prestisje å publisere på nivå 2, sier Ruud.

Han påpeker at åpne tidsskrifter fortsatt er underrepresentert på nivå 2.

– Dermed kan det bli vanskeligere å møte kravet om åpen tilgang med denne publiseringsindikatoren, sier Ruud.

NTNU positiv til dagens ordning

NTNU skrev i sitt høringssvar at de ønsker å fortsette med dagens indikator uendret.

Dette begrunnet NTNU med at indikatoren er godt innarbeidet, transparent og skaper forutsigbarhet.

«Åpen tilgang til vitenskapelige publikasjoner vil trolig være standarden i sektoren om få år, noe som er i tråd med både Plan S og nasjonale strategier og krav», skriver Bjarne Foss, prorektor for forskning.

Han mener derfor det har liten hensikt å intensivere åpen tilgang i en trolig kort overgangsfase, når dette allerede er et krav hos forskningsfinansierende institusjoner.