Bekymret for midlertidig ansattes mentale helse

Mange av doktorgradsstipendiatene opplever at de ikke har støtteapparater tilgjengelig nå. – Noen institutter er flinke til å støtte dem, andre ikke så flinke, sier leder for DION, Angelina Penner.

Angelina Penner, leder for DION, sier hun ikke vet om NTNUs bedriftshelsetjeneste blir brukt av stipendiatene, men hun tviler på det.

Angelina Penner er leder for DION - interesseorganisasjonen for midlertidig ansatte ved NTNU. Hun sier mange i denne gruppen er bekymret over situasjonen, og en god del har vært i kontakt med DION etter nedstengingen av NTNU.

Penner er bekymret for den mentale helsen blant midlertidige ansatte. Mange av dem er utenlandske, og dermed langt unna sin familie, og med lite nettverk i Norge.

– Det mangler studier om midlertidig ansattes mentale helse i Norge, det påpeker også Akademiet for yngre forskere. Det er et stort mørketall som sliter allerede før koronapandemien, og det å være plutselig revet ut av rutiner og støtteapparater hjelper ikke, sier hun.

Les uttalelsen fra Akademiet for yngre forskere i Forskerforum.

Opplever mangel på støtte

Penner sier mange opplever at de ikke har støtteapparater tilgjengelig nå.

– Det er bare få stipendiater som har mulighet til å få konsultasjon gjennom NTNU sine støtteapparater. Studentsamskipnaden tilbyr psykologisk konsulent, men det er tilgjengelig for stipendiater bare hvis du også har studentstatus, noe ikke alle har, sier Penner.

Hun kjenner ikke til om NTNUs bedriftshelsetjeneste blir brukt av stipendiatene, men hun tviler på det.

– Men det finnes flere måter å støtte stipendiatene på - som støttende ord fra veileder, hjelp med å få møbler ut av kontoret og inn i huset, eller lunsjmøter med instituttet for å holde kontakten. Noen institutter er flinke til dette, andre ikke så flinke, sier Penner.

DION har også laget en liste over hva de midlertidig ansatte er mest bekymret over, med utgangspunkt i et lunsjmøte organisasjonen arrangerte.

Universitetsavisa har tidligere skrevet at doktorgradsstipendiatene kan få forlengelse, der det er forhold som skaper forsinkelser.

Savner info om forlengelse

NTNU har fortsatt ikke gitt mer og tydelig informasjon om hvem som kan søke forlengelse av arbeidskontrakten og under hvilke kriterier, sier Penner.

– Ledelsen har lovt å gjøre det, og vi antar at de jobber veldig hardt for å finne en god løsning, men vi vet ennå ikke mer, sier Penner.

Hun peker på at usikkerheten fører til mye uro blant PhD-er, postdoc-er og andre midlertidig ansatte forskere.

– Kontrakten deres har en sluttdato, med eller uten Covid19. Det virker som om fakultetene fortsatt ikke har oversikt over hvor mange som er rammet, for eksempel av forsinkelser i datainnsamling, labarbeid og så videre, sier hun.

Prorektor Bjarne Foss sier til Universitetsavisa at kriteriene er rett rundt hjørnet, og skal være klare i løpet av fredag 17. april.

Frykter at endel har gitt opp

Det har blitt litt færre henvendelser til DION de siste ukene, ifølge lederen.

– Men vi tar det ikke bare som et positivt tegn. Det føles mer som at det er stille før stormen, sier Penner.

Hun tror flere stipendiater har funnet en god måte å håndtere den nye hverdagen med hjemmekontor, hjemmeskole og videomøter. Men hun frykter at andre har gitt opp.

– Det er dem vi ikke hører, men dem vi må se etter bedre. For å holde motet oppe har DION organisert diverse elektroniske events (e-vents), som quiz, lunsjmøter og matlagingskurs. Vi jobber kontinuerlig med å gjøre situasjonen litt mer sosial og mindre isolerende, men det vi trenger mest av er klare og nyttige retningslinjer for det vi kan forvente i vår nærmeste fremtid, sier Penner.

– Nærmeste leder må holde kontakten

Hilde Apneseth, seksjonssjef i NTNUs HMS-avdeling, forstår at situasjonen kan være ekstra vanskelig for stipendiatene.

– Mange av dem slipper ikke til på campus og i laboratorier, og de er bekymret for progresjonen i arbeidet sitt. Dessuten er det nok mange av dem som bor alene. Det er viktig at nærmeste leder holder kontakten med dem. Dette er leder sitt ansvar, men i noen tilfeller er det en god løsning at veileder har den tette dialogen med stipendiatene, sier Apneseth.

Flere av fakultetene sier at de har fokus på å følge opp stipendiatene, ifølge Apneseth. Hun påpeker også at bedriftshelsetjenesten også er tilgjengelig for stipendiatene.

– Det er også viktig at de selv tar kontakt med lederen sin, veileder, eller med oss, dersom de har det vanskelig, sier Hilde Apneseth.