Brexit:

Alt samarbeid går som normalt ut året

Midnatt fredag 31. januar forlater Storbritannia EU og EØS-avtalen. Kunnskapsdepartementet melder at alt samarbeid mellom Norge og Storbritannia om studier, studentutveksling og forskning går som normalt ut året.

- Fremover må vi vurdere hvilke nye avtaler vi trenger med Storbritannia innen neste år, sier forsknings- og høyere utdanningsminister Henrik Asheim (H).

- Storbritannia er det klare førstevalget for studenter som vil reise ut, og et av de europeiske landene vi har mest forsknings- og utdanningssamarbeid med. I år går alt som normalt, men fremover må vi vurdere hvilke nye avtaler vi trenger med Storbritannia innen neste år, sier forsknings- og høyere utdanningsminister Henrik Asheim (H) i en uttalelse på Regjeringens nettsider.

Norge har signert en egen brexit-avtale som trer i kraft 1. februar og varer ut 2020. Nå starter Storbritannia og Norge forhandlinger om sitt fremtidige forhold fra 2021, ifølge Kunnskapsdepartementet (KD).

Cirka 350 norske studenter og 150 ansatte ved universiteter og høyskoler reiser til Storbritannia med Erasmus+-stipend hvert år. Erasmus+ er EUs program for utdanning, opplæring, ungdom og idrett. Overgangsperioden som varer ut 2020 sørger for at de som planlegger å reise til Storbritannia i løpet av året fortsatt kan gjøre det.

Ifølge KD er det ennå uklart om Storbritannia vil være med i et videre samarbeid i Erasmus+.

Mer enn 5000 nordmenn studerer i Storbritannia på eget initiativ. Deres muligheter til å studere ved britiske universiteter og deres rett til utdanningsstøtte fra Norge berøres ikke av Brexit. KD opplyser at britiske myndigheter har varslet at norske studenter vil få oppholdstillatelse og mulighet til å søke om studentvisum, men at det etter hvert kan komme nye immigrasjonsregler.

Norsk-britisk forskningssamarbeid kan bli berørt av Brexit. Mer enn 60 prosent, eller nærmere 600 av samarbeidsprosjektene i Horisont 2020 med norsk deltaker samarbeider med Storbritannia. Også disse prosjektene går som normalt ut året. Dersom Storbritannia ikke deltar videre i programmene fra 2021, mister Norge en sentral samarbeidspartner, ifølge Kunnskapsdepartementet.

LES OGSÅ: Britiske forskere kan bli valgt bort

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.