Vil diskutere utkasting av iraner

Tekna mener situasjonen for iranske stipendiater ikke er akseptabel. Nå vil den lokale fagforeninga at NTNU-ledelsen skal ta affære.

NTNU vil ha de beste hodene fra Iran. PST mener iranere kan misbruke kunnskapen militært.
- NTNU må forfølge denne saken, sier Tekna-leder Bjørn Skallerud.
Mahdi Ghane vil forske på vindturbiner til havs. UDI nekter ham opphold i landet.

Det er Mahdi Ghanes historie i UA som gjør at Tekna ønsker å diskutere saken med NTNU-ledelsen på Sesam-møtet kommende fredag.

Ph.d.-kandidaten kom til Norge fra Iran for å delta på et forskningsprosjekt om vindturbiner til havs ved Senter for skip- og havkonstruksjoner. Ghane fikk avslag på søknaden om oppholdstillatelse i slutten av februar fordi UDI og PST mener dette kan føre til fare for ulovlig kunnskapsoverføring av sensitiv teknologi.

LES OGSÅ: Fortvilt iransk stipendiat kastes

- Slik det er nå, virker det enten tilfeldig eller altfor strengt hvem som kan komme hit fra Iran eller ikke, sier Bjørn Skallerud, som er leder av Tekna ved NTNU.

Tekna-lederen ved NTNU mener derfor mener det er grunnlag for å diskutere temaet i Sentralt samarbeidsutvalg, Sesam. Her møtes lederne av fagforeningene og NTNU-ledelsen for å diskutere aktuelle tema.

PST mener følgende fagområder kan bli misbrukt militært av Iran: Elektronikk, informasjonsteknologi, kjemi, biologi, fysikk, matematikk, romfartsteknologi, bygg og anlegg, materialteknologi, metallurgi, mekatronikk, veterinærstudium, olje og gass.

Mahdi Ghane har en mastergrad i mekatronikk fra hjemlandet.

Byråkrater om fagområdene

Bjørn Skallerud fatter ikke at en byråkrat kan gi avslag basert på noen navn på fagområder:

- Hvis du for eksempel tar materialteknologi, som er mitt fag, så er det et veldig bredt fagområde. Spennet er stort, alt fra noe som kan brukes sivilt til militær anvendelse, sier han.

Skallerud mener det er de lokale instituttene og fagmiljøene ved NTNU som kan vurdere hvordan forskningen kan brukes, eller misbrukes. Hvis en professor utlyser et stipend, der temaet åpenbart er relevant for militær forskning, kan han eller hun håndtere dette profesjonelt:

- Professoren vil fint kunne vurdere anvendelsesområdet – og si nei til iranere hvis forskningen kan misbrukes militært, sier han.

Tekna-lederen understreker at han ikke vet hva PST og UDI gjør for å sjekke bakgrunnen til de iranske søkerne. Hvis de oppdager at en iraner er tilknyttet et tvilsomt miljø, mener han det blir snakk om noe annet. Det er PSTs jobb.

Enig med Ghanes veileder

Hva tenkte du da du leste historien om Mahdi Ghane i UA?

- Jeg er enig med Torgeir Moan i at dette er forskning som er langt unna militær anvendelse. Dette er forskning som blir publisert og det er en åpenhet rundt det.

LES OGSÅ: Veilder Torgeir Moan reagerer på avslag

Ønsker dette av ledelsen:

- Hva ønsker Tekna at NTNU-ledelsen skal gjøre?

- Tekna ønsker en gjennomgang av hva som er politikken på dette området. Slik det ser ut nå, virker det defensivt bare å godta en vurdering knyttet til fagområdet. Vi vil be NTNU forfølge denne saken, for å få etablert en ryddigere praksis.

Mange fagmiljø ved NTNU har ansatt iranske stipendiater. Det har fagmiljøene stor glede av, ifølge Skallerud:

- De er veldig flinke. Hvis man har en glimrende kandidat fra Iran, er det et tap for fagmiljøet å bli nektet muligheten til å ta opp iraneren på sitt forskningsprosjekt, sier han.

LES MER: Disse fagfeltene alarmerer PST