Ny vitenskapsfestival: Starmus får arvtaker

Det blir ny vitenskapsfestival i Trondheim neste vår. Dermed er det klart at Starmus-festivalen ga mersmak.

Ikke mer IOC. Organissjonsdirektør Ida Munkeby legger fram Rektors evaluering for NTNUs styre i fjor høst. - Høy sigarføring, litt mye IOC-faktor, var kommetarer som falt rundt styrebordet den gang. Men festival vil man gjerne ha.
Publisert

Trondheim og NTNU var vertskap for vitenskapsfestivalen Starmus ifjor vår. Det påkostede arrangementet, med kjente navn fra nær og fjern - og med stive billettpriser - var en blandet fornøyelse for arrangørene. Da NTNU-styret oppsummerte ut på høsten, var da også konklusjonen at vitenskapsfestival er bra, men at NTNU gjør det bedre og billigere enn hva de som eier Starmus-konseptet kan.

Med dette som bakteppe bekjentgjør NTNU at man vil arrangere en ny, fire dagers vitenskapsfestival i Trondheim 17.-20. juni 2019. Det skjer i samarbeid Trondheim kommune og Trøndelag fylkeskommune.

Les Starmus-sakene her

- Dette gjør vi fordi vi mener Norge trenger en vitenskapsfestival som når et bredt publikum, og som bidrar til å styrke vitenskapens plass hos folk flest, skriver NTNU i en pressemelding.

- Som landet største universitet og Trondheim som teknologihovedstaden i Norge, er det også naturlig at en slik festival arrangeres her. NTNUs erfaringer fra Starmus-festivalen i Trondheim i 2017 med elleve nobelprisvinnere og stor publikumsappell, gir oss et spesielt godt utgangspunkt for å arrangere en vitenskapsfestival.

Festivalen skal arrangeres hvert andre år.

Internasjonale ambisjoner

Festivalen skal ha høye internasjonale ambisjoner, hente inn verdensledende meningsdannere og nå et bredt publikum. Det faglige innholdet i festivalen skal omhandle vitenskap relatert til NTNUs faglige profil, NTNUs tematiske satsingsområder og FNs bærekreftsmål.

Et viktig element i festivalen vil være å inspirere og motivere barn og unge for forskning og kunnskapsutvikling.

- For Trondheim og regionen var erfaringene fra 2017 med en bredt anlagt vitenskapsfestival veldig positive. Byen ble tatt i bruk, og i særlig grad deltok barn og ungdom. Dette hadde vi ikke fått til uten et tett samarbeid med Sør-Trøndelag fylkeskommune og Trondheim kommune. Lokale og regionale myndigheter vil igjen være avgjørende for å oppnå en slik effekt.

Bærekraft

Ett hovedtema blir hver dag koblet til et utvalgt bærekraftsmål som blir introdusert og presentert av internasjonalt ledende meningsdannere i form av hovedforedrag. Det blir videre delsesjoner organisert på ulike arenaer.

Som en integrert del av festivalen tas det sikte på å gi musikk, kunst og kultur stor plass. NTNU har et bredt kunnskapsmiljø innen kunst og musikk. Ambisjonen er at vitenskapsfestivalen også framstår som en musikk- og kulturfestival integrert i et samlet program.

Det blir mulig å kjøpe både festivalpass og dagspass, og med rabatterte billetter til studenter. Barn kan delta på alt. Anbefalt alder er fra tolv år.

Navnet ikke klart

Navnet på festivalen er ikke klart, og heller ingen foredragsholdere.

- Det er dette vi skal i gang med nå. Fremfor å tenke ut alle ønskede foredragsholdere i et lukket rom, ønsker vi å invitere alle til å komme med sitt forslag på hvem vi skal invitere hit som foredragsholdere. Har du vært på en konferanse et sted og virkelig opplevd noe som gjorde inntrykk, si fra til oss. Det vi leter etter er internasjonale meningsdannere som er spennende å høre på. Vi blir virkelig glade for alle ideer og forslag, står det å lese i pressemeldingen.