Her står studentene i kø før valglokalene åpner

Antallet som forhåndsstemmer ved kommune- og fylkestingsvalget slår alle rekorder melder NRK.

På biblioteket ved Realfagsbygget sto studentene i lang kø for å forhåndsstemme torsdag.

Siste mulighet for å avgi forhåndsstemme om du er folkeregistrert i en annen by enn den du bor i er fredag 6. September. Én uke før valgdagen har allerede en halv million mennesker forhåndsstemt, som er en økning på nesten 200 000 stemmer sammenlignet med forrige lokalvalg skriver NRK. På NTNU torsdag formiddag er køene lange når studentene avgir sin stemme.

– Det er kø hele tiden, smiler bibliotekar ved Realfagsbygget, Katrine Aronsen.

Biblioteket er åpent fra ni til fem og det står konstant mennesker på linje med valglappen i hånden forteller hun.

– I dag stod noen til og med i kø før vi åpnet dørene! Vi burde nesten hatt større lokaler; kanskje noen snur i døra når de ser hvor mange som venter.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

Viktig med tilgjengelighet

En gruppe studenter samler seg rundt Aronsen.

– Er det noen av dere som skal stemme for Oslo? Da skal dere ta en grønn lapp for bydelsutvalg og en rosa for kommunestyrevalg, smiler hun.

– Det er veldig bra at valglokalet er så tilgjengelige for studentene. Jo nærmere lokalene er der man holder til, jo enklere er det å avgi sin stemme. Hadde det ikke vært så tilgjengelig er det sikkert flere som ville droppet det.

Hun syns det er fint å gjøre sin borgerplikt ved å veilede studenter som kommer for å stemme.

– Det er bra at NTNU kan bidra til demokratiet ved å stille med lokaler og ansatte. Det er kjempeviktig!

Grønne studenter

Antallet forhåndsstemmer betyr at over 10 prosent av den norske befolkningen allerede har stemt, melder Valgdirektoratet. Ingunn Kjønås (22) fra Oslo er en av de som benytter seg av muligheten til å forhåndsstemme ved Realfagsbygget. Hun er fra Oslo og er opptatt av tiltak som økt sykkel- og gangvei og bedre friluftsområder.

– Hvorfor stemmer du?

– Jeg er veldig for demokratiet og mener det er en borgerplikt å sette seg inn i de avgjørelsene som skal tas på politisk nivå.

Selv har Kjønås fulgt nøye med på politikk den siste tiden, og har en klar idé om hva som er viktigst når hun avgir sin stemme.

– Uten tvil er jeg mest opptatt av klima. Klimaproblematikken vil være viktig for meg ved alle fremtidige valg og har høyeste prioritet når jeg velger hvem jeg skal stemme på.

Hun tror mange unge er opptatt av nettopp dette.

– Det har mye å si for vår generasjons framtid. Om vi ikke snart handler vil det ha store konsekvenser for oss.

Vil bidra til demokratiet

– Hva motiverer deg til å stemme?

– Å kunne bidra med min del i demokratiet og troen på at demokratiet er en styreform som kun fungerer om man avgir med sin stemme.

Selv kjenner Kjønås mange som bruker muligheten til å forhåndsstemme. Men hun kjenner også til flere som ikke har benyttet stemmeretten ved tidligere valg. Grunnen er ofte at unge føler de ikke har nok kunnskap om politikk, tror hun.

– Studenter er også ofte spredd rundt i landet og gjerne folkeregistrert på en annen adresse enn der man bor. Dermed nedprioriterer nok noen valget, tror jeg. Men man burde absolutt være flink til å stemme.

Etter nærmere tjue minutter i køen på biblioteket får Kjønås komme fram til boksen som skal registrere hennes demokratiske bidrag. Etter noen signeringer, bretting og plassering av seddelen i en gul konvolutt legger hun den i en hvit boks som ligner en postkasse. Borgerplikten er gjort og Kjønås kan med god samvittighet vite at hun har gjort dagens innsats for demokratiet.

Forhåndsstemming valg Ingunn Kjønås