Mener dekningsgraden ikke er god nok

Leder av Velferdstinget mener flere faktorer må til for å få tilstrekkelig med Sit-boliger i studiebyene. Han mener kommunal forkjøpsrett kan være en løsning.

Kenneth Stange, leder av Velferdstinget i Gjøvik, Ålesund og Trondheim

Mandag slapp Norsk studentorganisasjon (NSO) årets studentboligundersøkelse, hvor de trakk fram at utbyggingen går for sakte. En oversikt over dekningsgraden hos de ulike studentsamskipnadene viser at Studentsamskipnaden i Gjøvik, Ålesund, og Trondheim (Sit), med sine 15 prosent, har høyere dekning enn samskipnadene i de andre større norske byene.

Likevel havner Sit bak samskipnadene hos flere av de mindre studiestedene, som for eksempel Nord studentsamskipnad (18,48 prosent), Norges Arktiske studentsamskipnad (23,45 prosent), og Studentsamskipnaden i Ås (30,24 prosent), og det er fortsatt et stykke igjen til det nasjonale målet om 20 prosents dekningsgrad.

Nylig tiltrådd leder for Velferdstinget i Gjøvik, Ålesund og Trondheim, Kenneth Stange, er ikke fornøyd med dagens utvikling.

– 15 prosent ikke er godt nok. Når det kommer til om dekningsgraden burde vært høyere så er svaret ja, men det avhenger av flere parter.

Stange mener at for å få til bygging av studentboliger er det essensielt at kommunene er positive og samarbeidsvillige.

– Vi opplever at alle våre kommuner egentlig er positive til studentboliger, men at kommunale prosesser noen ganger likevel tar veldig lang tid, og gjør at det kan ta år før man i det hele tatt kommer i gang med byggingen.

Han mener flere brikker må på plass for å sikre framgang mot målet om 20 prosent dekningsgrad.

– Det som gjenstår for å nå visjonen er en kombinasjon av raskere kommunale prosesser, kommuner som hjelper mer med å tilby rimelige sentrale tomter, høyere tilskudd av staten for å bygge studentboliger, tilskudd for rehabilitering som forhåpentligvis fortsetter til de neste årene og fritak for eiendomsskatt.

Mener Sit også har et ansvar

Stange mener Sit selv sitter med et stort ansvar for å øke dekningsgraden i sine studiebyer.

– Sit må være på hele tiden slik at potensielle muligheter som dukker opp ikke forsvinner til private aktører. Ekspempelvis har Sit nå brukt forkjøpsretten sin hos Trondheim kommune, og har kjøpt et bygg på Møllenberg. De har også ønsker om å kjøpe et bygg i Elgeseter.

Dette er en trend Stange og Velferdstinget er positive til, de håper Sit vil se an mulighetene for lignende tiltak i Gjøvik og Ålesund.

– Vi i Velferdstinget mener dette er positivt, da samskipnaden får etablert seg på flere steder i byen, og da kanskje kan bidra til å heve standarden i de andre privateide studentboligene som ligger rundt.

Kan du utdype hva du mener med at Sit kan bidra til å heve standarden i de andre private studentboligene som ligger rundt?

– Jeg skal ikke garantere at det gjør det, men hvis en stor utleier eier så å si alt i et område så kan den også sette standarden på hva det koster å leie der og hvor vedlikeholdt boligene er for prisen. Hvis andre aktører som Sit kommer inn i slike strøk med billigere utleiepris for en høyere standard, så kan det jo være at nettopp denne konkurransen som kanskje ikke eksisterte før vil få andre utleiere til å heve sin standard for å bedre konkurrere.

Stange mener Sit vil ha en større effekt på Møllenberg-området når de selv eier der.

– Det handler altså ikke bare om å ha en viss prosentandel av markedet, men at det også må ligge studentboliger i de populære strøkene studenter leier privat.

– Sit burde fortsette å etablere seg i flere strøk

Burde Sit forsøke å benytte kommunens forkjøpsrett av kommunale boliger mer enn de allerede gjør?

– Jeg mener at den trenden de nå har startet med å se på mindre eksisterende bygg, rundt om i Trondheim er positiv, og at de burde fortsette med det for å etablere seg i flere strøk.

Hvilke andre byområder i Trondheim bør være aktuelle for Sit å etablere seg i?

– Midtbyen, Kalvskinnet, Øya, Elgeseter er jo veldig populære områder. Sit har jo noe der fra før, men enda mer vil nok være styrkende, og ikke minst attraktivt for studenter. Det er jo en god del innovasjon og planer for Elgeseter i framtiden, så en skal ikke se bort ifra at det kanskje kan bli enda mer populært. Men da kreves jo tomter/bygg som blir lagt ut for salg. Og det er nok mange private som er interesserte i prosjekter i de områdene også. Derfor er det veldig positivt for studentene når kommunen gir Sit forkjøpsrett. Sit har jo ikke som mål å tjene mest mulig penger på studentene sine.