NSO:

– Mangler ennå 13.400 studentboliger

Norsk studentorganisasjon mener at det fortsatt er en lang vei å gå angående dekningsgraden for studentboliger i norske studiebyer.

Illustrasjonsbilde: Sit-boligene ved Moholt studentby.

I årets studentboligundersøkelse fra Norsk studentorganisasjon (NSO) meldes det om en dekningsgrad for studentboliger på 14,87 prosent. Det er en beskjeden vekst på 0,35 prosent fra fjoråret. Med dagens studenttall, mangler det fortsatt 13.400 studentboliger for å nå visjonen om 20 prosent nasjonal dekningsgrad, melder NSO.

– Til tross for en historisk satsing på studentboligbygging fra regjeringen har fortsatt 85 prosent av studenter ikke tilgang til studentbolig, sier NSO-leder Andreas Trohjell i en pressemelding.

I undersøkelsen trekker NSO fram viktigheten av tilrettelegging fra vertskommunene. I tillegg til tilgang på billige tomter, må vertskommunene stille med effektiv saksbehandling for at utbygging av studentboliger kan skje raskt.

– Studentboliger er et gode for hele befolkningen. Jo flere som har tilgang til studentbolig, desto mindre blir presset på det private leiemarkedet, og bidrar dermed til reduksjon i leieprisene, sier Trohjell i pressemeldingen.

Forsknings- og høyere utdanningsminister Henrik Asheim (H) sier til VG at han er enig i at vertskommunene må ta sin del av ansvaret.

– Men det er store variasjoner mellom kommunene. Mens noen kommuner satser på å bygge nytt og raskt, bruker andre kommuner lang tid på å godkjenne nye prosjekter, sier Asheim til VG.