Henrik Asheim:

– Uaktuelt å avlyse fadderukene

Statsråden er bekymret for at fadderukene vil øke Covid-19-smitten blant unge. Prorektor for utdanning sier NTNU er helt enig med Asheim.

Tirsdag klokken 16 inviterte regjeringen til pressekonferanse med statsrådene Bent Høie, Guri Melby og Henrik Asheim, angående skole- og studiestarten.

Igjen ga statsrådene beskjed til unge om å skjerpe seg.

– Unge i 20-årene har glemt smittevernsrådene mer og oftere den siste tiden, konstaterte helseminister Bent Høie innledningsvis.

Han satte deretter over til forsknings- og høyere utdanningsminister Asheim, som tok opp bruddene på smittevernsreglene man har sett i de større studiebyene i anledning fadderukene.

– Vi ser for mange eksempler på at rådene brytes, både på arrangementer i regi av studentorganisasjoner og på private fester. En morsom introduksjon til semesteret er ikke en unnskyldning for å glemme smittevernsreglene, fortalte Asheim.

– Uaktuelt å avlyse

På spørsmål om hvilke råd Asheim hadde til rektorene i norske studiebyer, og om det er aktuelt å be om at fadderukene avlyses, svarte han.

– Mitt råd til rektorene er å ta godt imot studentene, men samtidig å ha god kontakt med studentlederne og vurdere om hvorvidt større arrangementer som kan forårsake smitte burde avlyses.

Etter et oppfølgingsspørsmål slo Asheim fast at en avlysning av feiringen ikke er et alternativ på dette tidspunktet.

– Det er uaktuelt å avlyse fadderukene. Studentene skal få muligheten til å bli kjent med studiestedet og hverandre. Samtidig forstår jeg veldig godt reaksjonene som har kommet angående hensynsløse fester som holdes blant unge rundt omkring, blant annet i regi av fadderukene, sier Asheim.

Mener dempet feiring er god investering

Asheim sier han forstå viktigheten av fadderukene for videre trivsel på studiet, men ber studentene om å se helhetlig på saken.

– Vi forstår at unge mennesker er leie av restriksjoner på sosial omgang. Men for studentenes del vil jeg si at en dempet fadderukefeiring er en god investering for resten av semesteret, sier han, og forklarer at om smitten ikke kommer under kontroll, vil regjeringen måtte vurdere å stenge ned landet, og dermed campusene, igjen.

Det er foreløpig ikke aktuelt å stenge campus, opplyser Asheim.

Asheim oppfordrer fortsatt studentene til å nyte tiden framover på best mulig måte.

– Dropp unødvendig festing og risikabel oppførsel, men kos dere videre i studiestarten. Husk bare at når man studerer så gjør mange det i flere år. Studietiden er mer enn bare fadderuka, sier han.

Enig med Asheim

Prorektor for utdanning ved NTNU, Marit Reitan, er fornøyd med Asheims svar under pressekonferansen.

– NTNU er helt enig med Henrik Asheims vurderinger og råd på dagens pressekonferanse. Fadderuka er svært viktig for studentenes introduksjon til NTNU og studentlivet. Studentenes trivsel er avhengig av sosiale bånd som skapes under fadderuka, sier hun.

Hun sier at NTNU fortsatt holder et øye med smittesituasjonen.

– Vi ser at festing blant unge gjør at blant annet én-meters-regelen av og til er vanskelig å håndheve. Vi råder studentene til å tenke over valgene de tar, og tenke på andre i sine handlinger. Vi ber dem også om å vise måtehold når det gjelder alkohol.

Reitan sier NTNU har hatt et langt og godt samarbeid med studentledere og linjeforeninger både før og under fadderukene.

– Vår oppfatning er at linjeforeningene er sitt ansvar bevisst og tar situasjonen på alvor, sier hun.

– Når det gjelder spørsmål om avlysning av arrangementer, så mener vi at dette er opp til myndighetene og linjeforeningene å avgjøre. Vi har lagt til rette for at fadderarrangementene skal kunne foregå på campus, men de skal være alkoholfrie. De ansvarlige arrangørene har fått opplæring i smittevernregler og risikovurderinger. De har også vært med i dialogen med kommunen om hvordan høstens oppstart skal gjennomføres på en trygg måte, legger hun til.

Vil komme med anbefalinger om munnbind

Folkehelseinstituttet varslet på pressekonferansen at de vil komme med anbefalinger om bruk av munnbind på fredag. Dette i forbindelse med kollektivtransport.