Ytring:

Vil kveldsundervisning ta livet av studentfrivilligheten?

Vi ønsker å lære og gjøre det godt på studiene, men dersom undervisning i større grad blir lagt til kveldstid blir vi nødt til å prioritere, skriver representanter for en rekke studentorganisasjoner i denne ytringen.
Representanter fra Frivillighetsgruppa mener kveldsundervisning vil kunne få store konsekvenser for studentfrivilligheten. 
Øverst fra venstre: Knut Vågnes Eriksen, Petter Hjørungnes Jacobsen, Max Meinich, Simen Tjølsen Oftedahl  
Nederst fra venstre: Kenneth Klungland Stange, Mathilde Breda Enkerud, Øystein Fruseth Christiansen, Simon Løvdal (Maren Sofie Gjertsen og Marius Clem var ikke til stede da bildet ble tatt). 

Representanter fra Frivillighetsgruppa mener kveldsundervisning vil kunne få store konsekvenser for studentfrivilligheten. Øverst fra venstre: Knut Vågnes Eriksen, Petter Hjørungnes Jacobsen, Max Meinich, Simen Tjølsen Oftedahl Nederst fra venstre: Kenneth Klungland Stange, Mathilde Breda Enkerud, Øystein Fruseth Christiansen, Simon Løvdal (Maren Sofie Gjertsen og Marius Clem var ikke til stede da bildet ble tatt). 

Den siste tiden har kveldsundervisning vært et hett tema på NTNU. Både ansatte og fagforeninger har vært kritiske til forslaget, men hva med studentfrivilligheten? Hvilke konsekvenser vil en slik ordning ha for studentorganisasjonene og trivselen på studiet?

Utgangspunktet til studentfrivillighet er ønsket om å ha noe givende ved siden av studiet. Det er en sosial arena der man får bryne seg på nye utfordringer, knytte vennskap, og få kjenne på mestring på en helt annen måte enn det studiet tilbyr alene. Videre er det rimelig å anta at studentfrivilligheten er en sentral grunn til at hele 91 % av studentene i Trondheim er fornøyd med studiebyen generelt, sammenliknet med landsgjennomsnittet som ligger på 76 % (SHOT 2018). I Trondheim er det i dag flere studentorganisasjoner som har eksistert siden NTH ble grunnlagt i 1910, og som uten tvil har vært med på å forme byen til det vi kjenner den som i dag. Det går rykter og historier om studentlivet i «bartebyen», men selv om frivillighetskulturen i Trondheim for enkelte er grunnen til at man valgte akkurat NTNU fremfor et annet universitet, så er ikke det hovedgrunnen til at vi er her.

Vi er her fordi vi vil studere. De fleste studenter ønsker i utgangspunktet å gå i forelesninger. Vi ønsker å lære og gjøre det godt på studiene, men dersom undervisning i større grad blir lagt til kveldstid blir vi nødt til å prioritere. I dag foregår mesteparten av arbeidet i studentfrivilligheten, i tillegg til alt av lagidrett og sosiale arrangement, på kveldstid nettopp fordi det er da man har anledning til å samle studenter på tvers av årskull og studier. Hvis denne muligheten fjernes som følge av kveldsundervisning, kan det tvinge studenter til å måtte velge mellom det faglige og det sosiale. En slik situasjon vil gagne hverken frivilligheten eller NTNU.

Kveldsundervisning vil også kunne få store konsekvenser for organiseringen og driften av studentfrivilligheten, på et mer organisatorisk plan. I dag er vi helt avhengige av NTNU sine auditorier, undervisningsrom med flatt gulv og grupperom for å drive foreningene, og sikre et godt og bredt tilbud til medlemmene våre. Dette kan for eksempel være knyttet til intervjuer i forbindelse med opptak til Studentersamfundet, UKA og ISFiT, møter i Studentdemokratiet og Velferdstinget, bedriftspresentasjoner arrangert av linjeforeninger og ikke minst generalforsamlinger til flere organisasjoner. Rommene brukes også som øvingslokaler av flere kunstneriske gjenger som kor, band og revyer, i tillegg til spillgrupper, studentaviser og andre undergrupper som er med på å bygge opp det brede og fantastiske frivillighetstilbudet vi har i Trondheim. Dersom disse arealene fremover i større grad skal brukes til kveldsundervisning, kan dette bli vanskelig å få til – og vi vil ha store utfordringer knyttet til drift av de ulike frivillige studentorganisasjonene.

Mer liv på campus etter klokken 16 er en av målsetningene til NTNU – men er kveldsundervisning veien å gå? Er det ikke bedre å legge til rette for at studentfrivilligheten kan fortsette å benytte seg av arealene til universitetet? La oss studere på dagen og ha frivilligheten som en bonus på kvelden. Eller er kveldsundervisning NTNUs eneste løsning på et arealproblem de selv har skapt?

Skrevet av Frivillighetsgruppa:
Mathilde Breda Enkerud - ISFiT
Max Meinich - UKA
Øystein Fruseth Christiansen - NTNUI
Petter Hjørungnes Jacobsen - Samfundet
Knut Vågnes Eriksen - Linjelederforumet ved Gløshaugen
Maren Sofie Gjertsen - Linjelederforumet ved Dragvoll
Kenneth Klungland Stange - Velferdstinget
Marius Clem - BISO
Simen Tjølsen Oftedahl - Studentparlamentet ved DMMH
Simon Løvdal - Studenttinget NTNU

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

Les flere ytringer her.

Relaterte artikler

De har kveldsundervisning ved NTNU og liker det ikke

Studentene som tar emnet Rørdesign har kveldsundervisning to ganger i uka. I tillegg slutter siste forelesning klokka 17.00 på fredager.

DTU innfører kveldsundervisning for å få bukt med plassmangel

Danmarks tekniske universitet innførte i høst kveldsundervisning for studenter fram til klokka 22.00. Men plassmangel til tross: NTNU har ingen planer om å følge søsteruniversitetets eksempel, sier prorektor Berit Kjelstad.

Vil ha debatt i NTNUs styre om følgene av kveldsundervisning

En logisk konsekvens av flere av  NTNUs målsettinger er økt bruk av kveldsundervisning, tror styremedlem Kristin Melum Eide.

Å forskyve dagen er ikkje uproblematisk

At studentar og tilsette fortel om dagar med arbeid og undervising frå tidleg om morgonen til seint om kvelden, ser ut til å verte ignorert, skriv Cecilie Bjørnsdotter Raustein i Studenttinget.

- Kveldsundervisning gir dårligere vilkår for læring

- Jeg har selv hatt kveldsundervisning og er ikke i tvil om at det er ødeleggende for kvaliteten på læringa, sier Ronny Kjelsberg, styremedlem i Norsk tjenestemannslag ved NTNU.

UA vil gjerne ha dine kommentarer. Kommentarer fra anonymiserte brukere og kommentarer med personangrep vil bli slettet. Kommentarer som inneholder lenker må godkjennes manuelt. Det kan derfor ta noe tid før slike kommentarer dukker opp i kommentarfeltet.
comments powered by Disqus
Siste fra forsiden

– Et virus skal ikke stoppe meg!

To ganger i året går Klovneløpet av stabelen i studentbyen Trondheim. På grunn av koronaviruset gjennomføres vårens etappe med én mann – og ikke i Trondheim.

Kommentar:

Åpne landskap post covid-19

Det skal bli interessant å følge NTNU-ledelsens kamp for å tvinge ansatte med cellekontor ut i åpne landskap til høsten. Pleksiglassprodusentene kan gå gode tider i møte.

Forskningsleder går av etter konflikt med EU

Professor Mauro Ferrari går av som leder for Det europeiske forskningsrådet (ERC) i frustrasjon over måten koronapandemien håndteres på i EU. Men han var allerede bedt om å trekke seg.

Doktorkandidat overlevar på under 3000 kroner i månaden

Når han har betalt husleiga, har doktorkandidat Seid Mussa Ahmed 2648 kroner igjen å leva av. Statsråd Henrik Asheim vil no ta opp situasjonen til internasjonale studentar.