Ytring

360-graders virtuelt feltarbeid fra Trondheim sentrum

løpet av det neste året håper vi å kunne la flere studenter få oppleve virtuelle feltarbeid med bruk av VR-briller, slik at følelsen av å være til stede der kameraet er øker.

Jakob B. Cyvin (t.v.) og Jardar Cyvin (t.h.) på mobil kontorløsning streamer live fra Trondheim sentrum der det er 400millioner år gamle fossiler i veggen i bakgrunnen.
Publisert

Prosjektet «Digi Geo - Transferring contact, technology- and field-based education to digital: methods and tools for geosciences training» gir studentene erfaring med bruk av nye digitale metoder for læring og feltarbeid. Denne gangen kunne studenter i Tyskland, Nederland, Finnland og Tsjekkia bli med på et VR-feltkurs til Trondheim sentrum.

Ved Institutt for geografi på NTNU kan studenter som går lærerutdanning, lektor eller geografi ta emnet GEOG2500 og med det være med på Erasmus+ prosjektet «Digi Geo». Jeg, Jakob Bonnevie Cyvin, er stipendiat ved Institutt for geografi og driftet 17. Mars en liten mobil arbeidsstasjon fra Trondheims gater, der de ved hjelp av bilbatteri i sekken, en 4g- ruter, PC, en improvisert arbeidspult på magen, div. kabler og et 360-graders kamera streamet et feltarbeid om geologi i bygninger til studenter i Sentral-Europa i full HD kvalitet.

Digitalt, men også fysisk samarbeid

Dette var en av en rekke forberedende forelesninger studentene kan følge før de møtes fysisk i Olomouc i Tjekkia siste uka av April. Fra NTNU er det med seks studenter som deltar på forskjellige digitale forelesninger eller feltarbeid fra andre Universitet i Europa, før uka i Olomouc skal brukes til å evaluere forarbeidet, lage sine egne feltkurs og lære av hverandre med tanke på hvordan de selv kan lage digitale feltarbeid i geofagene i fremtiden.

I løpet av feltarbeidet fikk studentene se på feltkurset over Youtube, der de kunne se seg om (med mobilen) eller panorere bildet i alle retninger (på PC). Jardar Cyvin jobber som dosent ved lærerutdanningen på Kalvskinnet og har vanligvis med seg lærerstudenter på ekskursjonen, men der studenter som er del av prosjektet fra andre land nå kunne få ta del i feltarbeidet digitalt.

Deltakere fra Bochum i Tyskland

Anna Bartels fulgte som en av studentene det virtuelle feltkurset om geologi i bygninger fra Tyskland og uttaler «it was exciting seeing different parts of Trondheim live and learning something about the history the stones can tell. It is much better than photos or offline information», der hun videre konkluderer med «Especially the 360 camera is very helpful so that you can view the different areas at your own pace».

Marcela Tesarova er på Internship i prosjektet VR-Learn ledet av Jakob der vi arbeider med å ta i bruk lavkostnads VR for feltbasert læring – hun håper teknologien kan tas i bruk i mere utstrakt monn når noen går foran og tester ut mulighetene og begrensningene.

360-graders live feltarbeid med Jakob B. Cyvin (t.v.) og Marcela Tesarov (t.h.) med kamera.

Vi opplever, alle tre, at det er tidkrevende å sette opp et system som muliggjør slike digitale feltarbeid, men ser store muligheter i teknologien når reise ikke lar seg gjøre, for eksempel for å ta med studenter til steder som er for langt bort til å besøke, til farlige lokasjoner eller for forarbeid eller etterarbeid til feltkurs. I løpet av det neste året håper vi å kunne la flere studenter få oppleve slike virtuelle feltarbeid med bruk av VR-briller, slik at følelsen av å være til stede der kameraet er øker.

Bli med på Workshop

I mai holder vi, Jakob og Marcela, en todagers workshop om bruk av bruk av lavkostnads VR for feltbasert læring. Kurset holdes på Dragvoll og vitenskapelig ansatte, administrasjon og masterstudenter er velkomne til å delta.