The Big Challenge:

Facebook-gründerens søster på talerlisten

Donna Zuckerberg har forsket på hvordan enkelte grupperinger i dagens samfunn bruker antikkens tankegods for å forsvare sine meninger. Nå kommer hun til Trondheim.

Facebook-gründerens søster, Donna Zuckerberg, er en av de to nye navnene til The Big Challenge.

- Nå begynner vi mer spesifikke samtaler med de som skal snakke under festivalen om hva de faktisk skal snakke om. Så langt har vi bare hatt en overordnet forståelse om hva temaene for vitenskapsfestivalen skal være, sier Trond Singsaas, prosjektleder for NTNUs vitenskapsfestival The Big Challenge som skal avholdes i midten av juni.

Fra før av har de sluppet elleve navn til festivalen, og nå kan Singsaas røpe enda to. Den ene er Maria Strømme, et kjent fjes ved NTNU i kraft av å sitte i universitetets styre. Den andre er Donna Zuckerberg. Det eneste som er klart vedrørende tema for foredragene er at alle skal kretse rundt temaene sannhet, framtidens teknologi og hva vi skal gjøre for en bærekraftig framtid.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

Kommer flere navn

Strømme er er fysiker med nanoteknologi som spesialområde. Donna Zuckerberg, søster til Mark, er klassisist og har forsket på hvordan enkelte grupperinger i dagens samfunn bruker antikkens Hellas og Roma for å forsvare kvinnefientlig ideologi.

I tillegg jobbes det også med å få med personer fra en større internasjonal konferanse om katalogisering av arter som foregår samtidig.

Med de to nye navnene er det nå 13 internasjonale navn som er klare til festivalen. Ifølge prosjektlederen er målet et sted mellom 15 og 20 internasjonale navn, og 10 til 15 nasjonale og regionale navn.

- Vi har frem til nå jobbet med de internasjonale navnene, og skal nå igang med å få inn de lokale og nasjonale. Årsaken til at vi har såpass slingringsmonn i antall foredragsholdere, er at vi har sagt at de nasjonale gjerne kan invitere med seg internasjonale navn om de ønsker det.

Spent på Solsiden

I tillegg til det vitenskapelige programmet som skal foregå i Olavshallen, debuterer også uteområdet på Solsiden som konsertscene for de kulturelle innslagene under festivalen.

- Vi er veldige spente på hvordan det kommer til å fungere på Solsiden, men vi har troen på at det skal gå bra. Det er en kjempeflott arena, og den gir oss også en fin akse og et kompakt festivalområde med utstillinger på Krigsseilerplassen og hoteller mellom konsertarenaen og Olavshallen, sier Singsaas.

Festivalplanleggingen har så langt gått etter planen, forteller han.

- Før desember i fjor var risikobildet for oss hvorvidt vi kom til å klare å levere en god nok festival innenfor de rammene vi har til rådighet. Det vet vi nå at vi kommer til å klare. Nå er det store spørsmålet hvorvidt vi klarer å utnytte de mulighetene en slik festival gir NTNU og Trondheim. Vi har arenaen, men klarer vi å utnytte det optimalt til å gjøre byen og forskningsmiljøet allment kjent i Europa?

Bevisst billettprisene

- Et av ankepunktene under Starmus-festivalen var de høye billettprisene. Hva har dere tenkt rundt dette i år?

- Vi ligger over markedspris for rene musikkfestivaler, men det er også sånn det må være. Hadde vi priset oss som en musikkfestival hadde vi stått i fare for at folk hadde kjøpt billettene for å få med seg konsertene, men ikke være med på det vitenskapelige. Det hadde ikke fungert. Samtidig er vi åpne for å diskutere billettprisene, og skal blant annet ha et møte med studentene om dette.

Totalt er det 1000 billetter til festivalen. Olavshallen rommer 1200 personer, og når alt som kryper og går av gjester og andre akkrediterte har fått plass er det bare det som er igjen.

- I tillegg vil vi ha andre tilbud som by- og skole-program. Noe av byprogrammet blir kanskje gratis, og det ligger inne i avtalene vi har gjort med de som skal tale at de også skal være tilgjengelig for andre foredrag enn det de skal holde i Olavshallen, sier Singsaas.

- Skal ikke bidra til fordumming

- Et annet ankepunkt flere nevnte under Starmus var at det ble litt i overkant akademisk det som ble fremført. Har dere gjort dere noen tanker her?

- Festivalen skal hovedsakelig være populærvitenskapelig, men den skal også være av høy akademisk kvalitet. Enkelte ganger kan nok sistnevnte gå på bekostning av det populærvitenskapelige, men dette er jo for et interessert publikum.

- Vi skal jo ikke bidra til en fordummende kultur. Det skal være forstålig, men også intellektuelt utfordrende.