tegnebrett på eksamen

Nytt verktøy i bruk på eksamener: - Stor suksess

NTNU investerer millionbeløp i tegnebrett. Studenter og faglærere sier seg godt fornøyd med resultatene.

Studenter opplever det mer praktisk å tegne på brett enn papir under digitale eksamener.
Publisert Sist oppdatert
Fakta

Tegnebrett ved NTNU

Til nå har NTNU kjøpt inn 341 tegnebrett til digital skoleeksamen:

- Trondheim: 258

- Gjøvik: 43

- Ålesund: 40

Pris: 1.436.692,00 kr. eks.mva.

For å fylle flere lokaler i de tre byene har er det planlagt å kjøpe inn 484 brett:

- Trondheim: 311

- Gjøvik: 75

- Ålesund: 78

- Pluss 20 utlånsbrett

Anslagsvis pris: kr 2.584.741,00 kr. eks.mva.

Høsten 2022 gjennomførte NTNU et pilotprosjekt om tegnebrett på digital skoleeksamen. Da ble tegnebrettene testet ut av et lite utvalg emner på NV og IE. Piloten var svært vellykket, og Avdeling for studieadministrasjon (ASA) har bestilt mange flere tegnebrett. Nå åpnes det for bruk på alle fakultetene.

Elisabeth Egholm Jacobsen sier tegnebrett blir standard på hennes eksaener i organisk kjemi.

Førsteamanuensis Elisabeth Egholm Jacobsen var en av faglærerne som testet tegnebrett i høst. Både hun og studentene har gode erfaringer med bruk av tegnebrett.

- Jeg har sett at studenter allerede bruker tegnebrett selv i forelesninger,for eksempel til tegning av molekyler. Så da jeg fikk en henvendelse om vi ville prøve å bruke dette på eksamen, så heiv jeg meg rundt, forteller Jacobsen.

Hun sier at også studentene var gira på å prøve det ut. 120 studenter fikk en prøveeksamen på Sluppen.

- Etterpå ble vi enig om at dette går vi for på eksamen.

- En stor suksess, sier student

En av de som fikk ta i bruk det nye verktøyet er student på Industriell kjemi og bioteknologi, Amit Arjun Roopan. Han kaller det en stor suksess.

- Det beste var at vi slapp å bruke unødvendig tid på strukturering og nummerering av besvarelsesarkene våre. På en tidligere eksamen endte jeg opp med 21 ark, som førte til altfor mye sløsing av tid, forklarer han.

Selv for han, som ikke har brukt lignende redskap noe særlig før, var brettet lett å ta i bruk.

Amit Arjun Roopan anbefaler flere med lignende behov å vurdere om de kan ha nytte av tegnebrett på eksamen.

- Det var merkbart hvor lett det var å viske vekk, flytte eller kopiere tekst og tegninger. Det gjorde hele eksamenssituasjonen lettere. Jeg har ikke selv en Ipad eller noe lignende. Likevel var det ikke så mye læringskurve i å bruke tegnebrettet som jeg trodde det skulle være, sier Roopan.

Slipper å scanne papir

Tegnebrett gjør det mulig for studentene å levere besvarelser eller deler av besvarelser som ikke kan skrives på tastatur, som tegninger, illustrasjoner, grafer, ligninger og mer rett inn i eksamenssystemet Inspera.

Tidligere måtte studentene levere slike besvarelser på papir, som ble scannet inn i Inspera etter eksamen. Dette medførte mye ekstra arbeid og hadde risiko for feil. Med tegnebrett leveres besvarelsen direkte i Inspera, noe som er sikrere og sparer mye jobb.

- Med det gamle systemet fikk vi veldig ofte dårlige scannede tegninger for hånd. Da er det ikke så mye vits med digital eksamen. Nå slipper de å bruke ark i det hele tatt og eksamenen er faktisk heldigital. Vi fikk bare positive tilbakemeldinger fra studentene, forteller hun.

Anniken Løe

Avdeling for studieadministrasjon sender i disse dager ut info til alle fakultetene om at de faglærere som ønsker kan melde sin interesse for å ta i bruk tegnebrett på vårens eksamen. De tilbyr også demonstrasjoner og opplæring for faglærere og testing for studenter.

- Jeg er svært glad for at vi endelig kan tilby bruk av tegnebrett på skriftlig skoleeksamen i alle tre campusbyer fra og med høstsemesteret i år, forteller avdelingsdirektør i studieadministrasjonen, Anniken Løe.

I Trondheim er de allerede tilgjengelig, flere brett kjøpes inn sånn at det skal være tilgjengelig for bruk også i Gjøvik og Ålesund fra i høst.

Hun sier at tegnebrettet kan tas i bruk på alle digitale eksamener, hvor faglærer anser det som relevant. Tegnebrettene står også klar til bruk i løpet av semestrene. For eksempel er det mulig å gjennomføre en undervisningsøkt samt «prøveeksamener» og øvingstimer.

- Mange studenter er allerede kjent med å bruke tegnebrett, tablet, iPad og lignende og vil derfor lett kunne ta NTNU sine tegnebrett i bruk. Uansett anbefaler vi en tur innom eksamenslokalene for å prøve brettene før eksamen, forteller Anniken Løe.

Det vil ikke vil medføre ekstraarbeid for faglærerende, men at det heller vil være arbeidsbesparende. Løe bedyrer også viktigheten av at NTNU stiller moderne teknologisk utstyr til disposisjon for studentene.

Hun forteller resultatene fra prøveeksamenene har vært utelukkende positive.

- Gjennomføringen forløp helt knirkefritt, og det var ingen utfordringer knyttet til brettene. I forkant av eksamen testet vi ut ulik programvare og bruksmåter og laget veiledninger til studentene, sier Løe.

Hun oppfordrer til å kontakte eksamensenheten ved Avdeling for studieadministrasjon, hvis man ønsker å ta i bruk tegnebrett i emnene sine.

Tegnebrettene er en erstatning for papirhåndtegninger som innskannes etter eksamenen er slutt. Det er også mulig å bruke det som et supplement til den eksisterende papirløsningen.

Passet veldig bra for oss

Førsteamanuensis Jacobsen sier at dette blir standard på hennes eksamener framover. HSun tror det er viktig at studentene får testet ut selv om det er noe de ønsker seg.

- Det passet veldig bra for oss. Vi har allerede digital undervisning og bruker mye digitale plattformer og digitale lærebøker. Studentene er vant til å ta i bruk den type læringsressurse, forteller hun.

- Så hjelper det jo at det allerede er kjøpt inn, så vi slipper å betale for det selv, sier hun lattermildt.

Roopan istemmer at det bør vurderes hvor man tar det i bruk.

- Det må sies at tegnebrett er absolutt ikke nødvendig for alle type fag, men for fag som organisk kjemi. Fag med mye tegninger så er det gull verdt å kunne bruke slike snarveier.

- Alt i alt så oppfordrer jeg flere institutter å innføre tegnebrett i i fag der man må bruke skjematiske tegninger og figurer til å forklare løsninger, konkluderer Roopan.