Ingen ledige studieplasser igjen i Trondheim

Studieplassene ved byens institusjoner er helt fylt opp. Det samme gjelder Ålesund og Gjøvik.

Illustrasjonsfoto: Hovedbygningen på Gløshaugen.

- Akkurat nå er det ikke flere ledige studieplasser i Trondheim etter årets opptak, sier konstituert seksjonssjef ved seksjon opptak i Samordna opptak, Natasha Harkness til Adresseavisen.

På mandag kunne Samordna opptak via sin søkerportal melde om at alle studieplassene ved NTNU og Dronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelærerutdanning foreløpig er tatt. Det samme gjelder studieplassene i Ålesund og Gjøvik.

Harkness sier til avisen at søkertallene er rekordhøye.

- Basert på de tallene vi har akkurat nå, så har vi sett en økning på 8,7 prosent. Over 150 000 har søkt til høyere utdanning til høsten. Det er tall vi ikke har sett maken til før, sier hun til Adressa.

Listen over ledige studieplasser oppdateres fortløpende.

Det er fortsatt ledige plasser innen lærerutdanning og musikkfag ved Nord Universitet i Levanger, Bodø, og Mo i Rana.