Skotsk utdanningsminister

Beroliger studenter som vil dra på utveksling til Skottland

Europeiske studenter i Skottland skal få økonomisk støtte selv om EU-ordningene bortfaller, lover den skotske utdanningsministeren i et brev til Iselin Nybø.

Skotske myndigheter ønsker ikke at Brexit skal skremme europeiske utvekslingsstudenter fra å komme til Skottland.

Professor Kristian Steinnes sier brevet fra ministeren er betryggende for norske studenter som vurderer utveksling i Skottland.

Den skotske ministeren for høyere utdanning og forskning, Richard Lochhead, vil at studenter fra hele Europa skal føle at det fortsatt er trygt å dra på utveksling i landet.

Det skriver han i et brev til forsknings- og høyere utdanningsminister Iselin Nybø.

«Vi har tidligere bekreftet at vi vil fortsette med å gi finansiell støtte til kvalifiserte studenter fra EU, EØS og Sveits, som tar kurs på skotske institusjoner i semestrene 2019/2020 og 2020/2021, så lenge disse kursene varer», skriver Lochhead.

Han sier garantien står ved lag også dersom Storbritannia ikke greier å få på plass en avtale med EU.

Lochhead understreker i brevet at europeiske studenter og ansatte er en svært viktig del av campuslivet i Skottland.

Aftenposten skrev i juli at det er uklart hvordan Brexit vil påvirke norske utvekslingsstudenter.

– Betryggende

Kristian Steinnes, professor i moderne europeisk historie ved Institutt for historiske studier, NTNU, sier brevet fra den skotske utdanningsministeren er positivt for norske studenter.

– Ministeren sier egentlig: «Studenter, kom til oss, vi skal ta vare på dere og håndtere situasjonen uavhengig av Brexit». Det mener jeg er betryggende, sier Steinnes.

– Lochhart sier også at Skottland vil betale for de studentene som i dag deltar gjennom EU-ordninger, dersom ordningene bortfaller?

– Ja, det stemmer. Dersom Storbritannia går ut av EU uten en avtale, vil EU-finansieringen gjennom Erasmus+-ordningen forsvinne. Ministeren sier at Skottland i så fall vil erstatte denne finansieringen for studenter som kommer til dem, fram til 2021, sier Steinnes.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

Viktig samarbeid for Skottland

Han tror ikke dette vil være uoverkommelig for Skottland.

– Det er ikke snakk om så store summer. Lochhart ønsker med dette å trygge studentene, slik at de fortsetter å komme til landet. Han viser dermed tydelig hvor viktig EU-samarbeidet er for Skottland, både når det gjelder utdanning, forskning og utvikling, sier Steinnes.

Han påpeker at 62 prosent av skottene stemte for et fortsatt medlemsskap i EU.

– Skottland følger bare med på lasset her. En Brexit uten en avtale med EU vil være negativt for Skottland, både når det gjelder økonomi, forskning og studentutveksling, sier Steinnes.

Viktige for Skottland

Lochhart skriver i brevet at alle europeere skal ha de samme rettighetene i Skottland som før.

Han er også svært fornøyd med Erasmus+-ordningen, og ønsker å forbli en del av den. Lochhead har derfor bedt den britiske regjeringen prioritere tilgangen til programmet i forhandlingene med EU.

Han ønsker også fortsatt skotsk deltakelse i Horisont 2020.

Iselin Nybø har tidligere sagt at norske forskere bør tenke seg om før de deltar i felles EU-prosjekter med britiske forskere.

- Tvangsflyttingen er et angrep på min faglige integritet, sier professor Kristian Steinnes.