Karrierejeger og fusjonsbrems inn i det nye NTNU-styret

Kim Allgot er både fusjonsbrems og karrierejeger, mens Ingvild Sørlie vil jobbe for at NTNU ikke satser på ny forskning innen petroleum. UA har møtt de to ferske studentrepresentantene i det nye NTNU-styret.

Ingvild Sørlie og Kim Allgot skal representere studentene i NTNU-styret.
Publisert

Når UA møter Allgot og Sørlie, er de klare på at det er med noe spenning og usikkerhet de går til det nye vervet. Det er vanskelig å forutse hvilke saker de skal være med å diskutere, mener Allgot.

Utsetter studiene

- Fusjonen kommer nok til å ta mye tid, men hvor mye, er vanskelig å vite. Dette blir kanskje det mest spennende styreåret siden midten av 90-tallet. Jeg føler ikke at jeg er ferdig med NTNU ennå, og har lyst til å være med og bidra, sier Sørlie.

Når de to NTNU-studentene møter til sitt første styremøte, får de selskap av Dennis Bogen fra Høgskolen i Ålesund, som ble valgt inn som høgskolenes studentrepresentant i det nye NTNU-styret.

- Hvordan ville dere ha stemt om dere satt i styret som vedtok fusjonen?

- Det har ikke så mye å si nå. Det er avgjort, sier Allgot.

- Elise Landsem og Christian Tangene satte seg veldig godt inn i saken. Jeg stoler på at de hadde nok kunnskap til å ta riktig valg, sier Sørlie.

Ingen av de to studentrepresentantene vil svare på om de i utgangspunktet var for eller mot fusjon.

Allgot studerer energi og miljø med spesialisering innen elektrisk energiteknikk og smarte nett, mens Sørlie studerer industriell kjemi og bioteknologi med spesialisering innen kjemisk prosessteknologi. Begge er inne i siste år av mastergraden, men blir altså på NTNU litt lengre enn planlagt, da styrevervet er en fulltidsjobb, og de tar permisjon fra studiene i ett år.

Karrierejeger

- Landsem og Tangene har blitt beskyldt for å være rævdiltere og karrierejegere, men jeg synes de har gjort en god jobb, sier Allgot.

- Er du en karrierejeger?

- Ja, jeg er jo for så vidt det. Det blir en god erfaring å være medlem i NTNU-styret, men jeg gjør det også fordi jeg er glad i NTNU. Så lenge du gjør en god jobb, er det kanskje ikke så viktig hvorfor du går inn i det, sier han.

- Jeg blir med i styret først og fremst fordi jeg bryr meg om NTNU, sier Sørlie.

I presentasjonen før valget skrev Allgot at han ønsker å være en fusjonsbrems.

- Deler av fusjonsarbeidet går for sakte, ifølge den eksterne kvalitetssikringen fra Deloitte. Vil du ha det enda tregere?

- Vi må ha tid til å tenke oss om, så vi ikke gjør noe dumt. Jeg tror det kan være smart å gjøre noen ting raskt, men ikke alt, sier han.

Sørlie mener også at det er viktig å ikke forhaste seg, men vil heller bli kalt en fusjonskritiker enn en fusjonsbrems.

LES OGSÅ: Busterud gjenvalgt

Motstandere av ny studieforskrift

Ny studieforskrift har vært den mest omtalte studentsaken den siste tiden. Forslaget om at studentene ikke skal få mer enn tre forsøk på eskamen er ikke populært hos de nye studentrepresentantene.

- Det er veldig få studenter som bruker mer enn tre forsøk. Hva er hensikten med å fjerne denne muligheten, spør Allgot.

Sørlie mener forslaget kommer til å ramme de svakeste studentene om det blir vedtatt. Hun er også opptatt av at det ikke må bli strengere regler for permisjoner.

- Det er en dårlig løsning å gjøre det slik at man må begrunne permisjonssøknaden sin. Det kan være stor forskjell i hvordan fakultenene vurderer en begrunnelse. Man må også tenke på at dette kommer til å føre til mye merarbeid å gå gjennom alle søknadene, sier Allgot.

BAKGRUNN: Dette må du vite om NTNU-valget
LES OGSÅ: Mener de midlertidige må skjermes

Vil ha slutt på forskning på fossile kilder

I forkant av styrevalget svarte kandidatene på et knippe spørsmål om hva de står for. Ett av disse handlet om hvorvidt NTNU bør slutte med forskning på fossile kilder. Der svarte Allgot at han var veldig uenig i dette, mens Sørlie sier hun er enig.

Når UA ber dem utdype viser det seg at de ikke er så uenige likevel.

- Man må kunne ha to tanker i hodet samtidig. Vi må drive med mer petroleumsforskning, men hovedsakelig på hvordan man utvinner petroleum mer miljøvennlig. Jeg vil ha mer forskning på fornybare kilder, sier han.

- Jeg mener at NTNU ikke skal satse på ny forskning innen petroleum, og at hvis man skal gjøre det, må det være miljøvennlig, sier Sørlie.

- Hvordan vil dere ivareta hele studentmassen i nye NTNU?

- Vi skal reise mye, og vi skal snakke mye med tillitsvalgte, sier Allgot.

- Jeg tror det blir viktig å reise til Gjøvik og Ålesund for å ha formøter før styremøtene, sier Sørlie.