Statsråden og Skam-skuespilleren prøvde å få Rose-Linn til å bli lærer

Statsråd Iselin Nybø dro fredag på skolebesøk i jakt på potensielle nye lærere for de yngste. Hun fikk hjelp av lærerstudent og Skam-skuespiller Fredrik Vildgren i forsøket på å verve Rose-Linn Stenberg.

Norge trenger flere lærere, ifølge statsråd Iselin Nybø (midten). Rose-Linn Stenberg (til høyre for statsråden) vurderer å søke lærerutdanning. Lærerstudentene Fredrik Vildgren og Stine Lundgren var med Nybø på rekrutteringstokt på Charlottenlund vgs.
- Det å få lov å undervise den oppvoksende generasjon er et av de mest meningsfulle yrkene du kan ha, sier Iselin Nybø.
Statsråden hadde med seg lærerstudenter fra NTNU som blant annet fortalte elevene om hvordan de opplever utdanningen. Her lytter Nybø til en av studentenes som forteller om sine erfaringer.

Søknadsfristen til høyere utdanning nærmer seg, og for å få flere til å velge lærerutdanning dro forsknings- og høyere utdanningsminister Iselin Nybø innom universitetsskolen Charlottenlund videregående skole i Trondheim på vei til Venstres landsmøte på Hell fredag.

Med seg på rekrutteringslaget hadde hun et knippe lærerstudenter fra NTNU.

Norge har behov for flere lærere fremover, blant annet på grunn av at mange av dagens lærere nærmer seg pensjonsalder. Spesielt er det behov for lærere som kan undervise 1. til 7. trinn, ifølge Nybø.

Får avskriving av studielånet

- Vi har fin stigning i søkningen, men vi har behov for flere lærere. Mange lærere kommer til å gå av med pensjon de kommende årene. Det er en bra og spennende utdanning. Vi har gjort en del grep for å gjøre den enda mer attraktiv. Vi har innført femårig lærerutdanning med lektorkompetanse, som gjør at lærerne kommer ut med en høyere startlønn enn tidligere. Vi har ordnet mulighet for avskriving av studielån. Du kan få inntil 161 000 kroner nedskrevet. Cirka 50 000 hvis du blir lærer, cirka 50 000 mer hvis du tar lærerutdanning for 1. til 7. trinn, og enda 50 000 hvis du velger å bosette deg og ta jobb i et av de tre nordligste fylkene, sier Nybø.

- Hvilke tilbakemeldinger får du fra elevene?

- Det er mange som synes det er vanskelig å bestemme seg for hva de skal studere. Det skjønner jeg. Det er en stor beslutning å ta. Men mange er positive til læreryrket og lærerutdanningen.

- Hvis du var 18 år gammel, hva ville talt for og i mot å ta lærerutdanning?

- Jeg hadde gjort akkurat det samme som jeg gjorde da jeg var 18. Jeg bestemte meg veldig tidlig for å bli jurist, og har ikke angret på det en dag. Hadde jeg ikke blitt jurist, skulle jeg blitt rektor. Det tror jeg at jeg hadde passet veldig godt som. Alle må finne sin vei.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

LES OGSÅ: Nye lærere kan få slettet halv parten av studielånet

Nybøs råd: Bruk både hjertet og hodet

- Hvordan skal man greie å bestemme seg tidlig?

- Folk er forskjellige, men jeg tror man må bruke både hjertet og hodet. Du må tenke på hva du tror du kan holde på med i lang tid, og hvor du får jobb. Du må høre på hjertet også. Du må trives med det du holder på med. Når det gjelder læreryrket har vi mange fornuftige argumenter som handler om at du får jobb når du er ferdig og at vi har laget avskrivingsregler for studielånet, men her er det også mange hjerteargumenter. Det å få lov å undervise den oppvoksende generasjon er et av de mest meningsfulle yrkene du kan ha. Det å forklare noe for en elev og se at lyset går opp, det må være en av de mest fantastiske følelsene du kan få i arbeidslivet. Læreryrket er noe som kan appellere til både hodet og hjertet.

Rose-Linn Stenberg var en av tredjeklassingene som møtte opp til besøket fra Nybø og lærerstudentene fra NTNU. Hun vurderer å bli lærer fordi det er et yrke der man får oppleve variasjon.

- Jeg setter variasjon høyt, for jeg kjeder meg fort. Jeg er også opptatt av at jeg kan være med på å endre litt på skolesystemet. Jeg har vært med i Ungdommens bystyre og der var vi veldig opptatt av hvordan vi kan påvirke skolen for å gjøre barns hverdag enklere. Jeg synes det er veldig mye viktig man kan gjøre i de tidligste årene i skolen, som å normalisere ting som har med sex å gjøre og å normalisere at vi er forskjellige med forskjellig hudfarge for eksempel, sier hun.

Skam-skuespiller og lærerstudent: - Vi har et stort ansvar

- Er det noe som taler i mot å bli lærer?

- Det er mange gode muligheter. Jeg har også litt lyst til å bli skuespiller, sier dramaeleven.

- Er det derfor du står her ved siden av en skuespiller?

- Er du skuespiller, spør hun lærerstudent og sidemann Fredrik Vildgren, som er en av de utsendte fra NTNU.

- Han var med i Skam.

- Skam!? Hva spilte du? Nå ble jeg starstruck, sier eleven måpende.

Vildgren spilte Williams storebror Nikolai i Skam, og rollefigurens mest sentrale scener handlet om da hovedkarakteren Noora våknet opp naken i Nikolais seng uten å huske noe av hva som hadde skjedd. Nikolai hadde tatt nakenbilder av Noora. Dette ble fulgt opp av en tirade fra Noora der hun informerte Nikolai om en rekke lovbrudd han hadde gjort seg skyldig i. Et klipp av dette gikk viralt og ble hyllet av blant annet Kripos.

- Jeg møter mye nysgjerrighet rundt sex fra elevene, spesielt det som går på grensesetting. Unge elever lytter veldig nøye, og det gir lærerne et stort ansvar. Det er noe av det som er fint med å være lærer fra 1. til 7. trinn, sier Vildgren.

- Og det går an å kombinere læreryrket med å være skuespiller, sier han til Stenberg.

LES OGSÅ: Kravet om 4 i matte har liten betydning på NTNU

LES OGSÅ: - Lite forberedt som kontaktlærere