Studenter som mister deltidsjobb skal få hjelp fra Lånekassen

Regjeringen vil hjelpe studenter med en midlertidig ordning gjennom Lånekassen

Lånekassen utstyres med ekstra virkemidler for å hjelpe studenter som får økonomiske problem som følge av at de mister deltisjobber.

Regjeringen skal komme tilbake med en midlertidig ordning gjennom Lånekassen for studenter som opplever inntektsbortfall som følge av korona-pandemien.

– Vi har fått mange henvendelser fra fortvilte studenter som har vært bekymret for egen økonomi. Vi har lyttet. Derfor vil vi få på plass en løsning som sikrer studenter økonomisk trygghet, sier parlamentarisk nestleder Svein Harberg i Høyre, som har forhandlet krisepakken for Høyre.

LES OGSÅ Rødt mener studentene må få dagpenger

- Dette er positive signaler, og det er bra at myndighetene har snudd seg rundt raskt for å hjelpe studenter som er permittert og som nå er i en vanskelig situasjon. Vi er spente på hva som ligger i pakken, sier Rebekka Lie i en pressemelding.

Lie representerer 13 000 teknologi- og realfagsstudenter i Tekna. Hun påpeker at det nå er en ekstraordinær situasjon, og at det da kreves ekstraordinære tiltak.

- Vi har ikke råd til å miste et kull med gode studenter, fordi vi ikke klarer å sikre finansieringsordninger som gir oss råd til mat og et sted å bo. Regnestykket går rett og slett ikke opp. En gjennomsnittsstudent har bare drøye 8000 kroner i måneden å leve for gjennom støtten fra Lånekassen. Et rom i et kollektiv i Oslo koster gjerne 6000 – 7000 kroner i måneden. Dersom man ikke støttes av foreldre kan man ikke leve av studielånet alene, sier Lie, som selv er sivilingeniørstudent.

Studentlederen ber nå om ordninger som gjør det mulig for alle studenter å klare seg, selv med bortfall av lønn fra deltidsjobb.

- Vi trenger gode ordninger som treffer de som trenger støtte til livsopphold. Samtidig må det ikke være ordninger som øker lånebelastningen på studentene, sier Lie.

Les alle UAs saker om koronaviruset her

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram