Rødt: Studenter må få dagpenger

Rødt mener permitterte studenter også må få rett på dagpenger under koronakrisen.

–⁠ Studenter står i like stor fare for å bli permittert, syke eller satt i karantene som andre grupper, sier Rødts leder Bjørnar Moxnes.

Studenter som blir permittert fra sine deltidsjobber, har i dag ikke rett til dagpenger. Rødt foreslår nå å gi dagpenger også til studenter under koronakrisen.

Under behandlingen av den andre delen av krisepakka i Stortinget på torsdag skal Rødt fremme forslag om at permitterte studenter skal ha umiddelbart krav på dagpenger, skriver Universitas.

–⁠ Studenter står i like stor fare for å bli permittert, syke eller satt i karantene som andre grupper. Da skal det bare mangle at de får samme trygghet som andre i samfunnet under denne krisen. Derfor tar vi dette videre til Stortinget for å få på plass en løsninger for studentene så fort som mulig, sier Rødt-leder Bjørnar Moxnes.

Slik lyder forslaget: «Stortinget ber regjeringen gi studenter rett på dagpenger, på lik linje med alle andre. Dette er en midlertidig ordning inntil videre. Endringen trer i kraft umiddelbart, og utbetalingene skjer så raskt Nav får på plass en teknisk løsning.»

AUF har også sendt et forslag til Arbeiderpartiet der de ber om å midlertidig åpne for at studenter som har vært i arbeid og tjent 0,75 G, skal kunne motta dagpenger.