Føler seg ført bak lyset av SiT

Beboere i Blomsterbyen frykter alvorlige ulykker om Studentsamskipnaden får det som de vil.

- Det finnes ikke en sjel i Blomsterbyen som er mot utbygging. Vi forstår godt at byen fortettes, men det er trafikkbelastningen som bekymrer oss, sier beboer Linda M. I. Hals. Til høyre er Per Bruheim som også bor i Blomsterbyen.
Publisert Sist oppdatert
Styreleder Knut Jørgen Vie i Studentsamskipnaden (SiT) ønsker kommersiell utbygging på SiTs tomt mellom Moholt studentby og Blomsterbyen.
Den lokale motstandsgruppen Bevar Blomsterbyen har kjempet hardt for å slippe å få trafikken til SiTs ønskede privatboliger gjennom Blomsterbyen. Flere av beboerne har hengt opp t-skjorter i vinduene sine.
Tomta der SiT ønsker å bygge privatboliger ligger delvis der det ligger to barnehager i dag - på toppen av Prestekrageveien nedenfor Moholt studentby.

- Vi har hele tiden vært klare på at vi har vunnet et slag, og ikke hele kampen. Dette er demokrati i praksis. Vi kan ikke sette oss ned og slappe av nå, sier Linda M. I. Hals.

Studentsamskipnaden skal bygge 550 nye studentboliger i Moholt studentby, men ønsker også utbygging av privatboliger på en del av tomta mellom studentbyen og boligfeltet Blomsterbyen. Dette kan gi Studentsamskipnaden store inntekter.

Frykter trafikkbelastningen

Hals er beboer i Bregneveien i Blomsterbyen og møter UA sammen med Per Bruheim fra Konvallveien.

- Det finnes ikke en sjel i Blomsterbyen som er mot utbygging. Vi forstår godt at byen fortettes, men det er trafikkbelastningen som bekymrer oss, sier Hals.

Nylig fattet Bygningsrådet i Trondheim kommune et enstemmig vedtak om at det ikke var aktuelt å legge trafikken til de ønskede privatboligene gjennom Blomsterbyen. I et intervju med UA varslet styreleder Knut Jørgen Vie i SiT omkamp og et ønske om å få en «skikkelig prosess».

Bruheim sier det er vanskelig å forstå hvorfor SiT ønsker å legge trafikken gjennom Blomsterbyen.

- Arealutnyttelsen må være like god uansett hvor veien går, og SiT vil ikke tape inntekter ved å føre adkomsten over Moholt Allé. Adkomst til tomta via Blomsterbyen er en omvei, sier Bruheim.

Vie sier til UA at SiT ikke har bestemt seg for noe i denne saken, utover at det skal lages en plan for dette området.

- Utfallet av dette er åpent, og vi er åpne for alle innspill. Det viktigste for oss nå er prosess. Videre så er det viktig for oss at løsningen blir trafikalt forsvarlig. Først og fremst fordi vi bryr oss om folks liv og helse, men også fordi vi ikke vil få solgt boliger i et trafikkfarlig område. Slik sett kan man si at det ikke eksisterer en reell konflikt i denne saken. Begge sider er enige om at trafikksituasjonen er viktig, sier Vie.

- Som å snakke til en vegg

Bruheim mener kortere avstand til nærmeste hovedvei, samt avstand til butikker og skolekrets gjør adkomst via Jonsvannsveien langt mer naturlig enn adkomst via Blomsterbyen.

- Dessuten gir det et dårlig miljøregnskap med den ekstra kjørelengden, sier Bruheim.

- Vi har hatt et ekstremt godt forhold til SiT tidligere, men nå er det som å snakke til en vegg. De vil ikke høre på argumentene våre, sier Hals.

- Det blir bare verre og verre, følger Bruheim opp.

Hals føler seg ført bak lyset av Studentsamskipnaden. Hun forteller at hun først fikk et brev av SiT der det ble informert om planlagt bygging av 16 eneboliger.

- Plutselig var planene endret og det var snakk om blokker med 164 boenheter. Dette ble varslet på et informasjonsmøte som jeg ikke fikk noen invitasjon til, sier Hals.

Ønsker å være imøtekommende

Ifølge Vie har ikke SiT lagt frem noen plan om 16 eneboliger.

- Dette var riktignok et innspill i arkitektkonkurransen til Moholt 50/50, men vi har selvfølgelig utviklet prosjektet videre etter denne. Dette var kun en tidlig skisse til en konkurranse, og ikke en plan eller et forslag fra vår side, sier styrelederen.

Han mener det har skjedd en feil om Hals ikke har fått innkalling til informasjonsmøte og beklager dette.

- Når vi i fremtiden legger frem en plan, kommer alle interessentene til å bli inkludert i prosessen. Vi ønsker å være imøtekommende, og vi er opptatt av åpenhet.

Vie varsler at SiT kommer til å ta kontakt med beboerne for å få en oppklaring i saken.

Aksjonsgruppa reagerer på Vies uttalelse om at avslaget i kommunen er fattet på dårlig faktagrunnlag. Beboerne mener politikerne har løftet blikket og sett helheten i prosjektet.

De viser til at SiT har sendt to vedlegg som omhandler trafikksituasjonen og adkomstalternativer for hele utbyggingen til kommunen og at SiTs konklusjon er en anbefaling om at trafikken må legges gjennom Blomsterbyen.

- Betyr dette at dere har bestemt dere?

- Nei. Tilbakemeldingen vi fikk fra kommunen var at dette må utredes grundigere, og det har vi selvfølgelig tatt innover oss. Vi utelukker ikke å legge trafikken via Jonsvannsveien. Vi er opptatt av å finne den beste løsningen, og hvis dette viser seg å være adgang fra Jonsvannsveien, velger vi selvfølgelig denne, sier Vie.

Kommunen: «Uakseptabel trafikksituasjon»

I utgangspunktet var studentboliger og private boliger samlet i samme plan, men SiT valgte å dele opp søknadene for ikke å forsinke prosessen med bygging av nye studentboliger.

Ifølge saksprotokollen fra Bygningsrådet har SiT varslet en senere delplan for salgsboliger langs Prestekrageveien med mer enn 15 000 kvadratmeter boligareal. «Dette vil skape en uakseptabel trafikksituasjon for Blomsterbyen», heter det i vedtaket.

Beboerne i Blomsterbyen er ifølge kommunen bekymret for at delingen gjør adkomst gjennom studentbyen mindre sannsynlig. På grunn av naboprotestene la rådmannen frem saken for bygningsrådet før offentlig ettersyn. Tilbakemeldingen var tydelig med det enstemmige vedtaket om at SiTs ønskede trafikkomlegging ikke var aktuell.

Beboerne er bekymret for den økte trafikkbelastningen, spesielt med tanke på barns sikkerhet. De mener forholdene vinterstid er spesielt ille. Fiolsvingen skal være byens tredje bratteste bakke med en stigning på 12 prosent. I kombinasjon med uoversiktlige kryss, og at bilene må ta fart for å komme opp når det er glatt, kan dette gi trafikkfarlige situasjoner.