Testet fjernstyrt luftskip inne på Gløshaugen

Studenter bygget luftskip med fjernstyring og dynamisk posisjonering.

Luftskipet ble testet innendørs da det ikke er designet for å håndtere vindkast.
Luftskipet ble testet innendørs da det ikke er designet for å håndtere vindkast.
Publisert Sist oppdatert
Flere motorer er festet under og på siden av luftskipet.
Flere motorer er festet under og på siden av luftskipet.
Luftskipet er seks meter langt, to meter bredt og fylt med 10 000 liter helium.
Luftskipet er seks meter langt, to meter bredt og fylt med 10 000 liter helium.
- Vi utforsker og leker med hva man kan gjøre med dynamisk posisjonering, sier kybernetikkstudent Jesper Hosen.
- Vi utforsker og leker med hva man kan gjøre med dynamisk posisjonering, sier kybernetikkstudent Jesper Hosen.

Gjennom Eksperter i team har åtte studenter bygget luftskip det siste halvåret. Hensikten og oppdraget fra Kongsberg maritime var å lage en læringsplattform for studenter.

I ro med autopilot

- Vi utforsker og leker med hva man kan gjøre med dynamisk posisjonering, sier kybernetikkstudent Jesper Hosen til UA.

Dynamisk posisjonering vil si automatisk styring for å holde et objekt i ro. Dette er en slags autopilot som allerede er i bruk på skip. Det brukes blant annet til å holde tankskip helt i ro ved oljeplattformer.

Teamet har bestått av to kybernetikkstudenter, to fra elektronikk, én fra marinteknikk, én fra maskin, én fra indøk og en arkitekt. Resulatet ble det fjernstyrte luftskipet på seks ganger to meter som ble testet i elektrobygget på Gløshaugen på NTNU onsdag formiddag.