Dropper Brussel-tur for å spare miljøet

Ida Fuchs velger å bli hjemme når 14 andre innovasjonsledere reiser til Brussel 20. mai. Årsak: Hun vil fly minst mulig.

I miljøets tjeneste: - Vi må tenke nytt og kreativt om hvordan vi møter hverandre, mener Ida Fuchs. Selv bidrar blant annet ved å droppe jobbreiser med fly.

- Jeg bestemte meg for ikke å bli med på denne reisen, rett og slett for å spare en flytur, sier Fuchs, som er innovasjonsleder for Digital elektrisk energi.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

Deltar litt likevel

Nylig sendte hun en e-post til resten av delegasjonen og ga beskjed om at hun blir hjemme. Dermed går hun glipp av et kompetansehevingsprogram for innovasjonslederne. I Belgia skal de i løpet av tre dager besøke NTNUs Brussel-kontor. I tillegg skal de møte folk i tilsvarende stillinger ved universitetet i Leuven og bli kjent med hvordan de jobber der. Eller kanskje går hun ikke glipp av så mye likevel?

- Da jeg sendte e-posten, beskrev jeg hvordan jeg likevel kan delta hvis de andre hjelper meg med å få med meg det viktigste som skjer, forteller hun.

Derfor oppfordrer hun de andre innovasjonslederne til å ta bilder og dele med henne. Sende henne en e-post om minst ett høydepunkt daglig. Blir det én til én-møter med den innovasjonslederen som passer best til hennes tema, ønsker hun å delta via Skype under denne seansen. I tillegg ønsker hun at eventuelle slides som vises, blir delt med henne samme dagen, med opplysninger om navn og e-post på den som innleder.

Det blir totalt cirka 20 personer som reiser.

- Det er godt mulig at man kunne valgt ei mindre gruppe som oppdaterer resten via smarte digitale verktøy og lagt opp hele møtet på en annen måte med fjerndeltakelse. Vi må tenke nytt og kreativt, sier Fuchs.

LES OGSÅ: Studentene vil jobbe med fornybar energi

LES OGSÅ: – NTNU legger for mye av klimaansvaret på de ansatte

Hva med virtuelle møter?

Selv kaller Ida Fuchs seg et produkt av internasjonalisering. Hun er fra Tyskland og kom til Norge gjennom to internasjonale programmer og ble værende her. Derfor støtter hun helhjertet opp om NTNUs mål om økt samarbeid med resten av verden. Samtidig støtter hun Reiseløftet til NTNU og vil velge miljøvennlige løsninger. Reiseløftet startet 6. mai og er en 3-ukers lagkonkurranse der deltakerne skal spare CO2 ved å reise mer bærekraftig.

Hun ser for seg at det er mange måter å treffes på. Det kan være dialog ved bruk av sosiale medier, eller bedre videokonferanser. I dag er store videokonferanser med mange folk krevende. NTNU må være visjonære og bruke den kunnskapen fagmiljøene har, mener hun:

- Hva med å satse skikkelig og få til et virtuelt møterom, der vi setter på oss VR-brillene, drar til et annet sted og treffer folk der? I framtida vil jeg derfor aktivt bidra til at det blir etablert nye måter å møtes på, lover hun.

- Fly må bli elektriske

Siden flyreiser er miljøverstinger, mener hun at man også må jobbe for å få elektriske fly. Selv er hun tilknyttet Institutt for elkraftteknikk, der ei faggruppe var med på en spennende innovasjonshistorie som førte til oppstartsbedriften SmartMotor AS. Fagmiljøet er nå i gang med å elektrifisere flytransport.

- Mitt institutt har altså forskere som kan løse problemet fra en helt annen vinkel, og det vil jeg bidra til. Vi må ha fokus på disse løsningene og tenke nytt, fastslår hun.

Da hun sendte e-posten og meldte avbud med begrunnelse at hun ikke ville ta fly, fikk hun umiddelbart svar fra en av de andre innovasjonslederne: «Heia, heia!», var tilbakemeldinga.

LES OGSÅ: Flyreiser skal ned med 30 prosent

LES OGSÅ: - Klimakvoter bare til pynt

Skuffet over lav deltakelse

Det kom også forslag om at hun kunne ta tog. Det vil ta to hele dager å ta tog til Brussel og da måtte hun bruke helga på togturen. Som trebarnsmor var ikke det aktuelt. Hun foreslår derfor at framtidige møter kan legges til midt i uka, slik at man kan bruke mandager til togreisedag. Da kan du også få reist hjem igjen til helga.

- Jeg synes Reiseløftet er en kjempebra kampanje. Jeg synes likevel det er kritikkverdig at ikke flere ansatte deltar. Dette er en fellesskapsdannende kampanje. Derfor oppfordrer jeg alle ansatte: Bli med, det er ennå ikke for seint. Jeg vil se at minst 50 prosent deltar, det må være målet, sier den engasjerte innovasjonslederen.

LES OGSÅ: - Mer enn enkeltindividers valg

LES OGSÅ: - Reiseløftet framstår som et PR-stunt

LES OGSÅ: Reiseløftet – et virtuelt tiltak?

Innebærer framtidas delegasjonsreiser å ta på seg VR-briller? Her fikk Ida Fuchs prøve dem under siste Enova-konferanse.
Bil for å frakte barn? Fuchs farter rundt på elektrisk sykkel med plass til tre barn. Hun bruker den til og fra jobb, fra Heimdal til Gløshaugen.