Reiseløftet:

Tretten prosent av de ansatte deltok

1062 ansatte gjennomførte spørreundersøkelsen, 524 ble med på transportmesterskapet. - Jeg vil omtale det som en suksess, sier miljørådgiver Christian Solli om kampanjen «Reiseløftet». Men rektor deltok ikke i mesterskapet.

Utslippene fra en eventuell flytur, eller relatert til et flyfoto, er ikke regnet med i konkurransen.

-Så langt er deltakelsen på tolv til tretten prosent. Da kampanjen startet anslo jeg at vi kom til å havne et sted mellom fem og ti, så jeg er godt fornøyd, og vil omtale dette som en suksess, sier miljørådgiver Christian Solli.

Etter tre uker med registrering av klimavennlige er del to av av klimakampanjen «Reiseløftet» nå over. Del tre gjenstår. Resultatene så langt er klare:

Basert på grove estimater er det Fakultet for arkitektur og design og Eiendomsavdelingen som kan skryte av de største besparelsene ved NTNU med henholdsvis 51 og 49,2 kilo Co2 i snitt per årsverk. Tredjeplassen gikk til fakultetsadministrasjonen ved Fakultet for informasjonsteknologi og elektroteknikk med en besparelse på 33,9 kilo per årsverk.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

LES OGSÅ: NTNUere fløy til sammen 1760 ganger rundt jorden i 2018
LES OGSÅ: Dropper Brussel-tur for å spare miljøet

Kun mulig å samle plusspoeng

Solli forklarer at utregningen ikke tar hensyn til hvor mye de forskjellige avdelingene på forhånd slapp ut. 1062 ansatte gjennomførte spørreundersøkelsen, 524 ble med på transportmesterskapet.

- Dette er bare ekstremt grove estimater, og de har ingenting med opprinnelige utslipp å gjøre. Her kan en kun få plusspoeng, og en kjempelang flyreise ville for eksempel ikke spilt inn. Det som teller er om du har syklet, kjørte elbil eller ville tenkt alternativt om du skulle bestilt en reise, fortsetter Solli og legger til:

- Dette er en snill kampanje, hvor fokus er på de positive aktivitetene.

Nå går Reiseløftet over i sin tredje del - et frivillig individuelt løfte hvor ansatte selv velger hvordan de vil forbedre sine reisevaner.

Rektor sto over

I oversikten over hvem som har kuttet mest, ser en også hvilke avdelinger det er som har deltatt og ikke i selve mesterskapet. Blant enhetene som mangler fra oversikten over deltakere, er rektor.

- Sender det ikke litt uheldige signaler at rektor ikke selv er med på mesterskapet?

- Jeg ønsker at flest mulig skal være med, men dette er helt frivillig. Når det gjelder rektors deltakelse må du nesten spørre ham om det.

- Hvorfor meldte ikke du deg på mesterskapet, NTNU-rektor Gunnar Bovim? Er det ikke litt rart at universitetets øverste leder ikke deltar i en slik holdningskampanje?

- Først av alt vil jeg gratulerer alle medarbeiderne ved NTNU som deltok i transportmesterskapet. Å konkurrere med hverdagslige aktiviteter som bidrar til å redusere klimapåvirkningen fra reiser har vist seg å ha effekt, og det er veldig gledelig. Så har jeg selv ikke deltatt i mesterskapet, det burde jeg selvfølgelig ha gjort. Selv om jeg ikke har registrert meg i selve konkurransen, velger jeg å gå til og fra kontoret. Det har jeg tenkt å fortsette med også nå når mesterskapet er over, svarer Bovim i en epost.