Ny KI-chat på banen: - NTNU er i samtaler

Kunnskapssektorens tjenestelevrandør Sikt har kommet med en ny chat-tjeneste. Nå prøver NTNU å finne ut hvordan de kan skaffe KI til studentene.

- Vi er i samtaler med både UiO og Sikt for å få til et tilbud til studenter på trygg KI-chat, sier IT-direktør Håkon Alstad.
- Vi er i samtaler med både UiO og Sikt for å få til et tilbud til studenter på trygg KI-chat, sier IT-direktør Håkon Alstad.
Publisert

UA har tidligere omtalt at universitetene nå velger ulike metoder for å legge til rette for testing og bruk av KI-baserte chattjenester.

Der UiO-har utviklet sin egen GPT UiO, har NTNU foreløpig tatt i bruk Bing Chat Enterprise. Sistnevnte er kun tilgjengelig for ansatte, og ikke studenter.

Nå har Sikt, Kunnskapssektorens tjenestelevrandør, kommet med sin egen versjon. 

- Med Sikt KI-chat får du fordelene med GPT-teknologi og kunstig intelligens, i tillegg til at personvernet og datasikkerheten din er ivaretatt, skriver tjenestelevrandøren.

Vurderer ulike muligheter

Felles for alle disse modellene er at de er basert på OpenAIs GPT-modeller. Forskjellen ligger i blant annet prisnivå og hvordan dataene dine behandles.

- Vi er i samtaler med både UiO og Sikt for å få til et tilbud til studenter på trygg KI-chat. Hvis vi får til en avtale vil en slik løsning også være mulig å bruke for ansatte i tillegg til Bing Chat Enterprise, sier IT-direktør ved NTNU Håkon Alstad. 

Da NTNU skrudde på Bing Chat Enterprise forrige måned var det som et midlertidig tiltak. Det mens man blant annet ventet på Sikts nye løsning. 

- Både Sikt og UiO sine løsninger er bygd på samme tekniske rammeverk (Azure), mens Bing Chat Enterprise er en webtjeneste hos Microsoft. UiO og Sikt-løsningene er satt opp og konfigurert direkte hos dem med tanke på for eksempel informasjonssikkerhet og personvern, mens Bing Chat Enterprise er konfigurert hos Microsoft, forklarer Alstad.

Universitetet betaler mer jo mer den brukes

Prismodellen for Sikt KI-chat er et månedlig abonnement med en fastpris basert på organisasjonens størrelse og en pris for forbruk – antall ord og bokstaver som sendes til og mottas fra Sikt KI-chat. Et lignende system gjelder også for GPT UiO.

Uniforum skrev nylig at UiOs tjeneste har fått ca. 8000 brukere i løpet av måneden siden den ble lansert. Handelshøyskolen BI har allerede konstatert at de også vil ta i bruk UiOs versjon.

 - Det er litt forskjeller mellom løsningene med tanke på hvordan data lagres og behandles hos Sikt og UiO. I Sikts løsning lagrer for eksempel Microsoft alle spørringer og utdata i 30 dager. I Bing Chat Enterprise blir data slettet fortløpende. Bing Chat Enterprise kjører utelukkende på GPT-4, mens Sikt og UiO kan både kjøre på GPT-4 og 3.5 Turbo, forklarer Alstad.

For GPT UiO blir all data lagret lokalt på UiO. 

Følg UA på Facebook og Instagram.