Svenskene mistet tilgangen i fjor:

- Vi prøver å unngå publisering i Elsevier

Sverige har vært uten Elsevier-tilgang siden i fjor. Stjerneforsker Maria Strømme og hennes kolleger forsøker å unngå publisering i Elsevier-tidsskrifter.

Den kjente og anerkjente norske nanoforskeren Maria Strømme ved Uppsala universitet tror norske forskere kommer til å publisere mindre i Elsevier-tidsskrifter fremover.
Publisert

- På vegne av mine nærmeste kolleger kan jeg si at vi prøver å unngå publisering i Elsevier-tidsskrifter etter bruddet. Vi vil jo gjerne publisere i tidsskrifter som vi og våre kolleger har tilgang til, sier Strømme, som er professor ved Uppsala universitet.

- Elseviers innflytelsesfaktor kommer til å dale

Den kjente nanoforskeren, som også sitter i NTNU-styret, tror det samme kommer til å skje ved NTNU og i Norge. Etter lang tids forhandling ble det klart 12. mars at Unit besluttet å ikke forlenge avtalen med tidsskriftforlaget Elsevier. Det betyr at lesetilgangen stenges. I Sverige skjedde det samme med virkning fra 30. juni i fjor.

- Jeg antar at man kommer til å agere på samme måte på NTNU som vi gjør. Elseviers innflytelsesfaktor kommer til å dale på grunn av dette.

- Hvor publiserer dere når dere ikke kan eller vil publisere i Elsevier-tidsskrifter?

- Vi har mange alternativ når det gjelder å finne passende innflytelsesrike tidsskrifter å publisere i, sier Strømme.

Prodekan for forskning ved NTNUs fakultet for medisin og helsevitenskap, Pål Richard Romundstad, tror det er sannsynlig at norske forskere vil gjøre som svenske kolleger og publisere mindre i Elsevier-tidsskrifter.

Det har imidlertid gått for kort tid siden bruddet med Elsevier i Norge til at fakultetet har merket konsekvensene av dette ennå.

- Jeg er opptatt av at forskerne skal ha mulighet til å publisere der de ønsker, også i Elsevier. Forskerne skal ha den friheten, og det opplever jeg at de har. Vi oppfordrer forskerne våre til å publisere i anerkjente tidsskrift. Der det ikke fins gode åpne alternativer, må de se mot lukkede. Det eneste vi fraråder er å betale for åpen publisering i hybridtidsskrift, der man først betaler for selve forskningen og abonnement, og så blir bedt om å betale for at artiklene skal være åpne. Den typen modell ønsker vi ikke å støtte, sier Romundstad.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

Ingen begrensninger på publisering

Bruddet med Elsevier gir ingen begrensninger på hvor NTNUs forskere kan publisere understreker prorektor for forskning ved NTNU, Bjarne Foss, når UA spør om han tror norske forskere kommer til å unngå publisering i Elsevier-tidsskrifter.

- Forskerne kommer ganske sikkert til å blir mer oppmerksomme på forlagsindustrien og forlagenes ulike profil. De kommer i større og større grad til å velge vitenskapelige tidsskrifter som kombinerer god kvalitet og åpen publisering.

- Vil mindre Elsevier-publisering kunne få en negativ effekt i at det blir mindre publiseringspoeng for NTNU og andre norske institusjoner?

- Ikke hvis forskerne velger tidsskrift på samme nivå.

- Fins det åpne tidsskrift på samme nivå som tidsskriftene i de store lukkede forlagene?

- Ja og nei. Det kommer an på fagfeltet. Innen fysikk for eksempel har du mange gode åpne tidsskrift, mens dette ikke er tilfelle innen mange andre fagfelt. Det kommer til å komme flere gode åpne tidsskrift fremover. Vi håper at dette skjer ved at gode tidsskrift som i dag er lukkede, går over til en åpen publiseringsmodell. I tillegg vil det komme nye gode åpne tidsskrift også, sier Foss.