Forskningsdagene:

May-Britt Moser åpner forskningsfestival

Nobelprisvinner May-Britt Moser åpner Forskningsdagene som starter i dag. Hovedtemaet for årets festival er nemlig hjernen.

«Den fantastiske hjernen» er tittelen på Forskningsdagene i år, med åpning og foredrag av May-Britt Moser.

Det er Norges Forskningsråd som står som arrangør for festivalen, som skal gi oss alle et innblikk i forskningens verden gjennom en rekke arrangementer.

Den offisielle åpninga står altså May-Britt Moser for, og hun holder foredraget «Hvordan oppstår våre mentale evner?»

Ingen akademisk bakgrunn

I et intervju i regi av Forskningdagene reflekterer Nobelprisvinneren over oppveksten og de mulighetene hun fikk underveis.

- I få andre land i verden ville det vært mulig for én med min bakgrunn å oppnå det jeg har gjort, sier hun.

Sammen med eksmannen Edvard Moser har hun oppnådd det som for de fleste forskere er helt uoppnåelig: En nobelpris.

– Til og med barnehagebarn snakker nå om hippocampus, konstaterer hun begeistret i intervjuet.

LES OGSÅ: Moserne får Nobelprisen

LES OGÅS: May-Britt Moser: Fremragende forskning et nasjonalt ansvar

Ingen akademikerforeldre

Forskningsradarparet Moser og Moser hadde foreldre uten akademikerbakgrunn. May-Britt Mosers far var snekker, hennes mor var hjemmeværende og hun vokste opp i Fosnavåg i Herøy kommune. Her var det fiskeri og shipping som dominerte.

I intervjuet kommer det fram at mange forskerkolleger rundt omkring i verden undrer seg over at nettopp disse to skulle bli slike briljante forskere.

– Det er nok på en måte mye enklere for de forskerne som har hatt akademikere i familien i generasjoner. De får gode råd som gjør at de raskere kan finne fram. Vi har måttet rydde veien selv. Ingen tråkket den opp for oss. Men det tror jeg kan ha gjort oss mer kreative. Noe som også er viktig for å få en nobelpris, sier hun.

Hun forteller at hun ble bortskjemt med vakkerhet da hun vokste opp.

– Det å se mønstre og forstå ting i naturen er veldig viktig for meg. Jeg har blitt en veldig visuell person, det tror jeg er fordi jeg har blitt eksponert for så mye vakker natur, sier hun i intervjuet foretatt i anledning Forskningsdagene.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

Siste SFF

Forskerparet har nytt godt av ordninga med Senter for fremragende forskning (SFF): Nå skriver de på en ny, og siste, søknad om et SSF senter fra 2022. I hvert fall med dem som ledere.

– Noen reagerer når vi sier dette, men vi er jo realister. Får vi dette, vil vi bli rundt 70 år før det avsluttes, sier May-Britt Moser, som fortsatt lar seg fascinere av hjernen.

– Det er fortsatt så mye vi ikke forstår. Forskningsmetodene vi får blir stadig bedre. Mye av det nye utstyret er helt fantastisk. Nå kan vi for eksempel studere mer enn tusen celler samtidig. Det gir oss helt utrolige muligheter for å finne noe nytt!

Her finner du hele intervjuet med May Britt Moser:

- Likhets-Norge har gitt meg en unik mulighet

Dette skjer

Forskningsdagene pågår fram til 27. september og kan by på nasjonale arrangementer med blant annet foredrag og Forsker Grand Prix. Under ett av arrangementene i Trondheim, den 19. september, vil musikkforskere diskutere hva som egentlig skjer når hjernen blir utsatt for musikk?

I Trondheim arrangeres Forskersprinten der forskere besøker barne- og ungdomsskoler med en forskerbuss. Forskningsdagene koordinerer også Researchers' Night i Norge, hvor forskerne hvert år den fjerde fredagen i september inviterer folk inn, eller går ut på scener og gater for å møte dem. Dette arrangementet foregår i om lag 200 byer i over 25 land.

Den offisielle åpninga av Forskningsdagene foregår direkte fra Aulaen til Universitetet i Oslo klokka 14.00. Smittehensyn gjør at få kan være fysisk til stede, men den blir strømmet og gjort tilgjengelig for alle. Under seansen på halvannen time blir blant annet en formidlingspris delt ut av høyere utdannings- og forskningsminister Henrik Asheim.